Magnesium smaker som gift. Jeg anbefaler ikke å legge det til øl, spesielt ikke i mengder over ca. 30 ppm. Det er helt unødvendig og uten fordel. Hvis du ønsker å gjøre vannet hardere eller ønsker å bruke ioner for å kontrollere pH, så bruk kalsium siden det er overlegent på alle måter.
Det smaker ikke som gift i mine øl. Effekten på pH er liten, og du kan ikke bruke det i sånne mengder at det påvirker hardheta særlig. Jeg vil inntil videre ikke gå over 40 ppm, men brukte 50 ppm i en 1845 etter originaloppskrifta til Fuller's - og den ser ut til å bli riktig god. Ingen usmak så langt.
Å si at magnesium ikke har noen effekt strider mot det vitenskapen forteller oss. Magnesium er helt essensielt for gjæren, og det er viktig at det er riktig balanse mellom magnesium og kalsium for at gjæren skal kunne ta opp magnesium.
Å si at kalsium er overlegent på alle måter, gir ikke mening. Kalsium og magnesium har ulike funksjoner.
edit: Nå gjentar jeg ting jeg har sagt tidligere, men: Du trenger antakelig ikke tilsette magnesium dersom du bruker ny gjær. Produsenten vil ha utstyrt den med gode lagre, og du trenger antakelig heller ikke gjøre det dersom du ikke tilsetter kalsium og ikke har mye kalsium i bryggevannet, fordi det i teorien er god balanse mellom kalsium og magnesium i en vanlig vørter.
Problemet er at innholdet av magnesium som er tilgjengelig for gjæren, er en ukjent størrelse: A typical wort provides around 50–90 mg/L magnesium extracted from the grain.
[1][8][18] However, a large portion of the measured magnesium may be bound to organic molecules, which greatly reduces the amount available to the yeast (grain-extracted magnesium has low bioavailablility).
[5][4] The magnesium content of grain can vary widely, probably due to fertilizer usage.
[13] (
https://brewingforward.com/wiki/Magnesium)
Selv om det kan se ut som om det er mye magnesium i vørteren, skal det altså i praksis antakelig ikke så store tilsetninger av kalsium til før du ødelegger den viktige balansen mellom meganesium og kalsium.
Er du bekymret for smakseffekten av magnesium, er det en løsning å tilsette det i en starter. Det som da ikke tas opp av gjæren, dekanterer du av med starterølet, og du får ingen smakseffekt.