Magnetrører, dybde på virvel.

TSH

 
Har bygget magnetrører. Kjøpte en 3 liters kolbe som jeg har prøvekjørt.
Lurer litt på om denne virvelen skal gå helt til bunns, eller om det holder som vist på bildet?
Den går helt ned til rørepinnen ca. 2-3 ganger pr. min i korte perioder.
 
De fleste sier et lite smilehull. Men Kai Troester har gjort noen forsøk hvor en større virvel ga raskere eller større vekst, husker ikke dette helt.
 
har alltid trodd at det skulle dras til bunn jeg, så jeg har moddet min til å dra ned bare så det surkler, menmen, det er vel ingen ulempe med FOR stor effekt heller
Det klare jeg også med 2 liter i kolben, men med 3 liter må jeg gi tapt. Da når den bunnen 2-3 ganger i min.
 
Øøøhh. Hva slags motor bruker du? Kan ikke være ei PC vifte da vel?
neinei, min er kjøpt og noe modifisert :) fikk den i bursdagsgave i fjor faktisk. tror den kom fra bryggselv, uten at jeg skal si det sikkert. etter at den drev og kastet magneten til siden stadig vekk på full guffe gikk jeg løs med ymse våpen og fant ut at der var en masse dritt mellom magnetene og plata som strengt tatt ikke hadde noe der å bestille, så jeg bygde ned plata en del og simsalabim så sier det SUUUURKL når den går omtrent uansett hvor full kolben er
 
  • Like
Reaksjoner: TSH
http://braukaiser.com/blog/blog/2013/03/25/stir-speed-and-yeast-growth/ Jeg setter alltid mine startere på så stor hastighet som mulig før magneten kastes ut til siden. Startere som dyrkes under optimale forhold mht O2 vil gi vesentlig mer gjær. Om større vortex gir høyere metning O2 vet jeg i grunnen ikke men ser ingen god grunn til liten vortex. Det er i alle fall ingen ulemper med dette.

Av og til gir jeg starteren en liten dose ren O2 etter ca 12 timer. Så setter jeg den rolig i en halv til en time før jeg setter den tilbake på magnetrøreren. Dette gir vesentlig mer gjær og det virker på meg som om dette også gir en sunnere og sprekere gjær.

Mener også bestemt at jeg får mer gjær i forhold til starterstørrelse med 1 liter (i min tre liters erlenmeyer) enn med 2 liters startere. Jeg antar dette kommer av mer headspace.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp