Magnetrørere

Magnetrørere har en oppgitt væskekapasitet. De minste/rimeligste har kun en liter. Hvilken erfaring er det med magnetrørerene i bruk?

I amerikanske forum foregår tilsvarende diskusjon om aeration og magnetrøring, og ut i fra dem har jeg kunne lese meg til:
For å få ønsket effekt fra røreren, må forkulturens mengde være innenfor rørerens kapasitet for å kunne skape kraftige virvler. Dette for å øke opptak av oksygen, piske ut co2 og videre er røreren viktig for å fordele gjæren i satsen. Gjærlås ska ikke benyttes.

bjorf

Jeg tror det har mer å gjøre med at motoren kan bli ødelagt hvis man rører for stort volum med den. Jeg har rørt 3 liter med en 1-liters rører og fått en helt fin virvel, men røreren ble altså ødelagt etter hvert.

Nope, dette var en nyere en med kapasitet på 5 liter, som også ble ødelagt. Åpenbar reklamasjonssak, hvis jeg bare får somla meg bort på posten og sendt den til KPT :)

Finnes det noe sted man kan få tak i magnetrørere som har stor nok kapasitet og ikke koster både skjorta og det hvite ut av øyet på samme tid? Har sett oppskrifter på å lage slike ting selv i bl.a. Zymurgy, men jeg har ikke tid (og er for lat :zzz:) til slikt.

Den enkleste jeg har sett er vel å bruke en pc-vifte og lime to magneter på bladene. En liten planke over det og vips: ferdig. Bare bruk en sånn strømadapter som det går an å bytte spenning fra 3-12 V på og så er reguleringen fikset også.

Har du ikke noen nevenyttige elever på skolen din som kan mekke noe sånt, eller har vi feil aldersklasse her? :)

Eduard skrev:
Den enkleste jeg har sett er vel å bruke en pc-vifte og lime to magneter på bladene. En liten planke over det og vips: ferdig. Bare bruk en sånn strømadapter som det går an å bytte spenning fra 3-12 V på og så er reguleringen fikset også.

Har du ikke noen nevenyttige elever på skolen din som kan mekke noe sånt, eller har vi feil aldersklasse her? :)

Du kan ikke røre store startere på en mangetrører laget av PC-vifte, det vil i alle fall ikke holde lenge... Og den KPT-røreren til Jokke hadde FEI også og den brøt sammen på 3-4 liters startere... Så den Hannah-driten ville jeg holdt meg langt unna  >:D

Skal du røre en seig guffe på 7 liter (masse gjær i) bør du ha en røre som er designet for 15 liter slik:

112_mag_roer_1_img_4111_1.jpg

En slik rører koster skjorta ja, særlig med tanke på at du kan kjøpe skjorter på SmartClub til 100 kroner  :ilike:

Skal man først ta dette faget seriøst så nytte det ikke med Low tech Jokke  :eek:

joques skrev:
Lowtech? Den andre røreren min er fra Labinco og funker som bare fy!

Kjøpte ikke du Hannah fra KPT ? Den bør advares mot.. FEI greide og ødelegge den to ganger.. første gang løsnet magnetene og andre gang brant motoren opp. Makan til skit fortjener ingen her inne.

Richard

Jepp, motoren brant på min Hannah også. Dette var altså en 5-liter. Jeg er enig med Richard og vil advare mot denne modellen. Spørsmålet jeg står overfor, er om jeg skal reklamere og få en ny men rævva Hannah-rører eller heller rive ut motoren og sette inn min egen, forhåpentligvis med litt bedre kvalitet på komponentene. Komponentene kan uansett ikke koste skjorta, tenker jeg.

Men du tror vel ikke at jeg bare hadde én? :)  Labincoen funker som sagt helt feilfritt.

Etter to havarier for Fei, så fikk han i alle fall pengene tilbake for Hannah-røreren.

Joakim; Bra at du har fått en rører som ikke er drit lenger, skikkelig kjipt med slikt som bryter sammen  :mad:

Richard

Ja fy.. Hanna suger salt, svett, pung og må unngåes  :'( :'(

Den døde da jeg trengte den som mest(begge gangene). Jeg trengte ikke plage han duden på KPT så alt for mye før jeg fikk returnert pengene. Jeg kjøpte da en magnetrører beregnet for 15l(samme som Richard) fra vwr.
Produktark står et sted i denne tråden som nå sikker et stappfull at feil info om at magnetrørere IKKE suger luft  :eek:  Mea culpa, Mea culpa ;D
http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1029

Nja, det er vel ikke positivt slått fast verken at den suger luft eller at den ikke gjør det - enhver får heller trekke sine egne slutninger :)  Det som det derimot ikke er noen tvil om, er at...nei, jeg skal slutte å mase om det  ;D

Bruk folie over tuten på kolben og du får masse O2 tilført hele tiden, eller bruk gladpack folie eller gjærlås og du får i gang anaerob gjæring. Det har jeg lært, og så har jeg lært en annen ting: "buy cheap buy double"  Nå har jeg i alle fall investert i en rå rører og kolbe, og kan sove godt om natten etter en bryggeøkt. Har også 1 tommers blowoff tube på min koniske tank, det ser jammen ut som en eksosslange...

112_tri_wit_clampimg_4134_1.jpg

Skal si at det ligger mye gjær i bøtta etter en kickstart av de sjeldne, slangen må vaskes mange ganger for at gjæren ikke skal gro fast i den. Ikke nok med det, jeg har fått skryt av god øl av Mester Jokke som har brygget dobbelt så mange øl som meg  :skaal2:

Richard

joques skrev:
På tide at vi får utvekslet IPA, du ;)

Hey!!

Jeg vil også ha IPA..

(kan riktignok ikke gi noe tilbake for øyeblikket, men kan love å være generøs siden når huset er ferdig)

www.husbygg.blogspot.com

joques skrev:
Hehe. Jeg har uansett ikke tid til noen bryggermøter før etter Berlin. Steike, og gleder meg...

Psst nå må vi passe på og ikke gå for off-topic for da kommer Eduard og deler tråden  :police:

:beersmiley:

Richard

Tilbake
Topp