Magnetrørere

joques skrev:
Nja, det er vel ikke positivt slått fast verken at den suger luft eller at den ikke gjør det - enhver får heller trekke sine egne slutninger :)  Det som det derimot ikke er noen tvil om, er at...nei, jeg skal slutte å mase om det  ;D
Vi kan slå det fast nå!
NEI, magnetrørere kan ikke fysisk sett suge luft. Men virvlen drar med seg luften og dette fremmer utskiftingen av luft om det ikke er helt tett.
Det en magnetrører gjør er å finfordele gjæren i starteren, og å sørge for at overflatevannet skiftes ut slik at nytt vann med mindre oksygen kommer til overflaten og kan oppta nytt oksygen. Den fordeler også oksygenet slik at gjærcellene kan benytte seg lettere av det. Dette er da et kjemisk prinsipp for å øke reaksjonshastigheten (I dette tilfelle formeringen til gjærceller)
 
Vel, det er ingen sugemekanisme i magnetrøreren.
Men magnetrøreren får vannet til å spinne, og vannet får lufta over til å bevege på seg.
Altså får vi små luftstrømmer som har lettere igjen for å skiftes ut enn om luften stod stille inni kolben.

Ettersom mitt regnestykke på hvor mye luft man trenger for å nå 10ppm oksygen endte med 0,6 dl og kun 21% av dette igjen er oksygen så er det svært små mengder i luftvolum som absorberes pga oksygenopptak. 0,003 L oksygen blir absorbert per liter vann. Dette vil heller ikke føre til noe særlig vakum. Og det vil altså ikke suge inn noen nevneverdige mengder luft.
 
Min konklusjon ut fra svaret til Beefeater på Ølportalen er at det er ingen vits i å tilføre medisinsk oksygen i kolben som skal røres for det du tilfører over 10 ppm det blir pisket ut og stabilisert på samme nivå som røreren klarer å blande inn uten noen annen form for hjelp. Rister man kolben som besatt så får man inn mellom 8-10 ppm, tilsetter man oksygen kunstig så kan man fint få 50-60 ppm, men dette mister røreren etter 10 minutter. Da er man nede i 8-10 ppm igjen, og setter man kolben på røreren uten oksygen klarer røreren fint å fordele inn 8-10 ppm.

Akvariepumpe, medisinsk oksygen og vill risting er mao helt uten betydning, for røreren gjør denne jobben til konstant metning 8-10 ppm uansett.

Det betyr at alle som har mangetrørere kan velge innpisking av O2 om de lar kolben være åpen eller lukke den for anaerob gjæring.

Akvariepumpe og medisinsk oksygen har mao kun noe for seg når du skal gjære en øl vanlig, da kan du få inn et vist ønsket nivå med oksygen som er bra for gjæren.


Til alle som har lyst på magnetrører vil jeg anbefale dette varmt, dere får bra med gjærceller og øl som gjærer fint ut (forutsatt at man mesker på rett temperatur og ikke bruker for mye uforgjærbar malt). Et godt termometer er også viktig å investerere i, og skal dere ha et godt digitalt termometer så koster også det skjorta. Så da vil jeg heller anbefale et godt labaratorie-sprit-termometer.

Richard
 
Ja, da er jeg tilbake etter 8 timer med non stopp forelesning. Tja, avsporing...  >:D

Mitt spørsmål: hvor ble denne Hannah-røreren kjøpt? Har også hørt om pH-målere av Hannah som visst ikke er fult så gode heller. Snakker vi her om et C-merke eller  ???
 
Jeg kjøpte min Hannah-rører fra KPT naturfag. Jeg ventet vel i 2mnd før jeg fikk den. Den døde etter 2-3 timer så måtte jeg vente i en ny mnd på reparasjon(fikk ikke automatisk ny selv om den bare var 2 timer gammel :neinei: ). Etter det fungerte den gjennom et par brygg før motoren brant opp. Da ble jeg sint og krevde penger tilbake. Jeg måtte returnere røreren(husk dette er for 3. gang og jeg hadde til nå betalt snart 350kr i frakt) og etter ca 1 mnd og et par mail fikk jeg pengene tilbake på konto.

Da ble det proffrører beregnet for 15l h2o  :klovn:
 
Som tidligere nevnt, en magnetrører med kapasitet koster skjorta. Dersom man ønsker starter på rundt 5 liter, ville jeg aldri kjøpt rører med kapasitet under 10 liter. Det finnes mange nettsider som forhandler brukt lab-utstyr, og der er det rimelig.

bjorf
 
Tilbake
Topp