Maibock

I havet av maibock-tråder valgte jeg denne.

Skal sette en serie på to lagerøl. Rignes julebokk,men først en lys lager for gjærdyrking.

Her er det w34/70 jeg har tilgjengelig.

Har en kompis som elsker "lentebier " som etter hva jeg har forstått er en maibock. Er det en ok gjær å bruke på en maibock?

De som har greie på det, vil sikkert si at nei, du skal bruke wlp 833 eller - kanskje aller helst - 838. Jeg har ikke greie på det, så jeg sier at det går helt fint med 34/70:).

Og det gjør det garantert, men kanskje går det enda finere med "riktig" gjær?

Jeg kjørte en serie med pilsbrygg i vinter, og veksla mellom wlp830 (som er den samme som 34/70) og wlp 833. Jeg klarer ikke å kjenne noen forskjell. Det er bakgrunnen min for å si at det antakelig spiller liten rolle.
 
Jeg har helt sikkert gjort noe feil da jeg har brukt 833, men jeg synes den er litt fenolsk. Første forsøket føltes ut som et mildt røykøl.. Flere maibock/oktoberfest-bier'ene jeg har smakt av de tyske som har vært rett fra fat synes jeg har hatt en litt fenolsk snert over seg.
 
Sist redigert:
De som har greie på det, vil sikkert si at nei, du skal bruke wlp 833 eller - kanskje aller helst - 838. Jeg har ikke greie på det, så jeg sier at det går helt fint med 34/70:).

Og det gjør det garantert, men kanskje går det enda finere med "riktig" gjær?

Jeg kjørte en serie med pilsbrygg i vinter, og veksla mellom wlp830 (som er den samme som 34/70) og wlp 833. Jeg klarer ikke å kjenne noen forskjell. Det er bakgrunnen min for å si at det antakelig spiller liten rolle.
Da sier jeg det: WLP833 er det optimale valget. W-34/70 er en grei allround gjær, men jeg synes alltid den underpresterer rett ut av posen. Skal bruke den i en bayer i morgen selv (2. generasjon) – håper det fungerer greit. WLP838 er kanskje god, men den pågående gentestingen av gjær har vel strengt tatt vist at den er en ale-gjær.
 
Da gjæren er bestemt, da jeg skal bruke den videre i en julebokk.

Kanskje bedre å heller prøve meg på min første pils/lager?[emoji482]
Har nå på 40+ batcher utsatt dette med stor frykt for oppgaven.

Finnes sikkert mange en tråd om dette.
Men en enkel oppskrift fritt fra hukommelsen.

100% pilsner malt
Hallertau Mittelfrüh til 28-30 ish IBU

Følge gjæringregimet til "hurtigmetoden"
 
Da gjæren er bestemt, da jeg skal bruke den videre i en julebokk.

Kanskje bedre å heller prøve meg på min første pils/lager?[emoji482]
Har nå på 40+ batcher utsatt dette med stor frykt for oppgaven.

Finnes sikkert mange en tråd om dette.
Men en enkel oppskrift fritt fra hukommelsen.

100% pilsner malt
Hallertau Mittelfrüh til 28-30 ish IBU

Følge gjæringregimet til "hurtigmetoden"
Oppskriften er ikke så viktig. (Det er mange temmelig like oppskrifter.) For lyse lagere er prosessen avgjørende. Bare å kaste seg ut i det – øvelse gjør mester. Har testet hurtigmetoden. Ølet ble godt, men holdbarheten dårligere. Flere har opplevd det samme, men det ligger ingen forskning bak antagelsene. Jeg ville gjort (og gjør) det på gamlemåten.
 
Jeg brukte WLP800 i en pils først, så bunnhøsta jeg en liter og brukte til Maibock. Blei et veldig godt øl, men trengte 3-4 mnd kaldlagring før "den satt".
 
Jeg brukte WLP800 i en pils først, så bunnhøsta jeg en liter og brukte til Maibock. Blei et veldig godt øl, men trengte 3-4 mnd kaldlagring før "den satt".

Jeg har brygga dette ølet en gang, og syntes det var nærmest udrikkelig da det var ferskt. Men lagringa hjalp - og det fikk faktisk en tredjepremie i Bjorleik til slutt.

Når enden er god, er ølet godt. ( :confused:???) Jeg synes ellers at lyse lagere med en del alkohol er fryktelig vanskelige å få gode. Alkoholen dominerer veldig lett.

Jeg brukte Imperial L17 Harvest, som er gjæren til Augustinerbryggeriet i München. Den får du hos Strømmen Hjemmebrygg. Forøvrig det samme bryggeriet som Whitelabs har WLP 860 fra, men den er sjelden å få tak i. Også samme som Wyeast 2352. (OBS. Det står i omtalen til Strømmen av L17 at den er den samme som wlp800, men det er feil, så vidt jeg veit.)

L17 skal forøvrig i følge Marshall Schott (Brülosophy) være spesielt godt egna om du vil prøve lagergjær på aletemperatur.)
 
Noen som har lyst å peke meg i retning en god tråd om lagergjæring.

Da utgår hurtigmetoden,

Jeg og google er åpenbart ikke venner i dag [emoji854]
 
Da sier jeg det: WLP833 er det optimale valget. W-34/70 er en grei allround gjær, men jeg synes alltid den underpresterer rett ut av posen. Skal bruke den i en bayer i morgen selv (2. generasjon) – håper det fungerer greit. WLP838 er kanskje god, men den pågående gentestingen av gjær har vel strengt tatt vist at den er en ale-gjær.

Dette smaker da av gjær-rasisme:D?
 
Da har jeg lest denne i går og igjen i dag tidlig.

Dette var det jeg trengte [emoji106][emoji2]

Da er tilbake til tegnebrettet og finne ut om det er en maibock, "pils" eller noe litt mer C-humledrevet jeg skal brygge.

21liter batch OG rundt 1045-1055
3pk W34/70 rett i dunken burde gå greit?
10-11 grader i skapet(les dunken)
 
Da har jeg lest denne i går og igjen i dag tidlig.

Dette var det jeg trengte [emoji106][emoji2]

Da er tilbake til tegnebrettet og finne ut om det er en maibock, "pils" eller noe litt mer C-humledrevet jeg skal brygge.

21liter batch OG rundt 1045-1055
3pk W34/70 rett i dunken burde gå greit?
10-11 grader i skapet(les dunken)
Fermentis anbefaler 12 grader som optimal temperatur for denne gjæren. 3 pakker drysses jevnt utover. La det stå i 15 minutter før du rister litt på gjæringskaret. Sist jeg gjorde dette startet gjæringen etter 6 timer i en 1045-vørter.
 
Jeg har en 4th generasjon Brewly som nettop er ferdig med å gjære en Lederer klone. Tror jeg brygger en Maibok a la Steinars oppskrift med 5th generasjonen. Det blir vel siste pilsner/helles brygget mitt denne våren. Denne gjæren er blitt en favoritt så jeg skal fryse noen eppendorff rør med den.
 
Tilbake
Topp