Maibock

Mortenpip

Norbrygg-medlem
IBU: 20-25
1066-1014

+-60% pils
+-40% lys muncher
Liten dæsh carapils

Magnum som bitter og 0,5g/ liter mittelfruh på 15 min

Mesk 55,66,72,78

Wlp 833

Er dette Ok maibock? Eller er jeg ute å sykler??
 
Det er en viss overvekt av tråder som diskuterer hardware her på forumet - og det synes jeg er litt synd. Så jeg håper noen er interessert i å snakke litt om maibock.

Nå er vel dette ølet hverken det vi brygger eller drikker mest av - for meg er det egentlig ganske ukjent. Men det burde jo være av særlig interesse i år, etter som det er konkurranseølet til årets Bjorleik. Og siden det er et øl som trenger litt lagring - jeg har sett minst 3 måneder - så bør jo folk hive seg rundt nå.

Jeg brygger en sjøl i dag (her). Jeg lurte ganske hardt på et par spørsmål rundt det. Det ene jeg var usikker på, var mesketemperatur. Jeg har sett alt fra 65 til 69 grader angitt. Det andre er bruken av karamell-/krystallmalt. Noen sier at det ikke hører hjemme i en maibock, andre hiver oppi en del.

Min løsning blei å meske på 67, sjøl om jeg hadde bestemt meg for 69 da jeg laget oppskrifta. Karamellmalt er noe jeg prøver å bruke lite av, så det har jeg ligget unna. Men noen er sikkert (forhåpentligvis:)) uenige i det.

Norbryggs definisjon er ganske streng: OG skal ligge på 1.066 - 1.068. Nå kan jo ikke dommere smake det, men hvorfor en så snever grense? (Jeg har lagt min på 1.072 - men det står og koker nå, så vi får se hvor det ender.) Og skal du opp i øvre alkoholgrense for stilen etter den samme definisjonen, så må da ølet bli tørrere enn det det bør være?

Hva finnes av gode eksempler på maibock på polet, forresten?
 
Sist redigert:
Det er en viss overvekt av tåder som diskuterer hardware her på forumet - og det synes jeg er litt synd. Så jeg håper noen er interessert i å snakke litt om maibock.

Nå er vel dette ølet hverken det vi brygger eller drikker mest av - for meg er det egentlig ganske ukjent. Men det burde jo være av særlig interesse i år, etter som det er konkurranseølet til årets Bjorleik. Og siden det er et øl som trenger litt lagring - jeg har sett minst 3 måneder - så bør jo folk hive seg rundt nå.

Jeg brygger en sjøl i dag (her). Jeg lurte ganske hardt på et par spørsmål rundt det. Det ene jeg var usikker på, var mesketemperatur. Jeg har sett alt fra 65 til 69 grader angitt. Det andre er bruken av karamell-/krystallmalt. Noen sier at det ikke hører hjemme i en maibock, andre hiver oppi en del.

Min løsning blei å meske på 67, sjøl om jeg hadde bestemt meg for 69 da jeg laget oppskrifta. Karamellmalt er noe jeg prøver å bruke lite av, så det har jeg ligget unna. Men noen er sikkert (forhåpentligvis:)) uenige i det.

Norbryggs definisjon er ganske streng: OG skal ligge på 1.066 - 1.068. Nå kan jo ikke dommere smake det, men hvorfor en så snever grense? (Jeg har lagt min på 1.072 - men det står og koker nå, så vi får se hvor det ender.) Og skal du opp i øvre alkoholgrense for stilen etter den samme definisjonen, så må da ølet bli tørrere enn det det bør være?

Hva finnes av gode eksempler på maibock på polet, forresten?
Diskusjon rundt Norbryggs strenge OG krav er diskutert i tråden for Bjorleik: Bjorleik 2019

Gode eksempler på polet har vist seg å være snevert. @Kjell Magne Hjelle fant du noen gode eksempler på Maibock?
 
En ting jeg alltid har lurt på: sitter dommerne med specs på ølet foran seg når de dømmer? Ser for meg at det å få tallfestet FG feks vil kunne føre med seg litt forventninger som kan påvirke dømmingen.

Halvveis relatert: dersom noen brygger et øl på 1.070, og melder det inn som 1.068, hvor stor synd begår man? Dette er jo så små marginer at det tilogmed kan forklares som lesefeil. Vil ikke til syvende og sist smaken avgjøre?

Poengterer for sikkerhets skyld at jeg ikke går med planer om å jukse meg inn i noen konkurranser, jeg deltar nesten aldri i dem.. Bare nysgjerrig på hvordan disse tallene brukes.
 
En ting jeg alltid har lurt på: sitter dommerne med specs på ølet foran seg når de dømmer? Ser for meg at det å få tallfestet FG feks vil kunne føre med seg litt forventninger som kan påvirke dømmingen.

Halvveis relatert: dersom noen brygger et øl på 1.070, og melder det inn som 1.068, hvor stor synd begår man? Dette er jo så små marginer at det tilogmed kan forklares som lesefeil. Vil ikke til syvende og sist smaken avgjøre?

Poengterer for sikkerhets skyld at jeg ikke går med planer om å jukse meg inn i noen konkurranser, jeg deltar nesten aldri i dem.. Bare nysgjerrig på hvordan disse tallene brukes.
Dommerene får kun vite deltakernummer og hvilken type ølet er meldt inn som.
For øl i kategori 13A til 13E får dommerene vite grunntype + hvilke 13 kategori det er og hvilken tilsetninger.

Så de får IKKE vite noe om OG og FG på ølene de dømmer.
Altså betyr ikke disse tallene noe for hvordan ølet blir bedømt, men for å lage et øl som passer til stilen vil det jo være vanskelig å treffe dersom man avviker fra definisjonen i altfor stor grad.
 
Diskusjon rundt Norbryggs strenge OG krav er diskutert i tråden for Bjorleik: Bjorleik 2019

Gode eksempler på polet har vist seg å være snevert. @Kjell Magne Hjelle fant du noen gode eksempler på Maibock?

Den har jeg ikke fått med meg, nei. Men jeg fortsetter her, jeg. Hvis noen har noe mer å si om det, er det vel ikke så dumt om det står i en tråd med tittelen Maibock?

BJCP har OG 1.064 -1.072.

Skal du brygge et øl på 7,5% (øvre grense for ABV) med en OG på 1.068, må du ned på FG 1.011, og det er under undre grense etter definisjonen. Du må ha en utgjæringsprosent på 83, og da blir det vel vanskelig å få et øl med "middels til kraftig søt maltsmak", som er hva definisjonen krever under "Smak".
 
Den har jeg ikke fått med meg, nei. Men jeg fortsetter her, jeg. Hvis noen har noe mer å si om det, er det vel ikke så dumt om det står i en tråd med tittelen Maibock?

BJCP har OG 1.064 -1.072.

Skal du brygge et øl på 7,5% (øvre grense for ABV) med en OG på 1.068, må du ned på FG 1.011, og det er under undre grense etter definisjonen. Du må ha en utgjæringsprosent på 83, og da blir det vel vanskelig å få et øl med "middels til kraftig søt maltsmak", som er hva definisjonen krever under "Smak".
Jeg brygget min andre Maibock for drøyt 3 uker siden. Den første var for ca 3 år siden, og jeg husker den som et trivelig bekjentskap. Denne fikk OG på 1068, og etter 3 uker kaldt ligger den nå småpent på 1018. Gjær er WLP833. Økte nettopp temperaturen noen grader, og kanskje går den ned et poeng eller to til. Burde dermed plassere seg greit innenfor speksene til Norbrygg. Nydelig gylden farge. Om den blir vellykket får den seg sikkert en Bergenstur til høsten.
 
Har og brygget en Maibokk som står til karbonering nå, Og på 1.066 og fg havnet vel omtrent rundt 1.016. Virker lovende før karbonering.
Brukte pils, Vienna, munich, meladonin og biscuit. Så får vi se om den overlever 50 års laget i pinsen. Da blir det muligens et par flasker til Bjorleik.
 
Min står på kjellergulvet nå. Bruker Augustinergjæren (Imperial L17). OG endte på 1.070, og blir den god, ender den i Bergen. Pils, wiener, lyst og mørkt münchner.

L17 dro nettopp en festbier med ganske lik oppskrift og samme meskeskjema ned fra 1.060 til 1.010. Det er 83% utgjæring. ABV 6,6%. Det var gjær fra den jeg brukte nå.

Kanskje jeg skulle meska på 69 likevel:(? Mulig det blir litt tynt med søt maltsmak her.
 
Sist redigert:
I havet av maibock-tråder valgte jeg denne.

Skal sette en serie på to lagerøl. Rignes julebokk,men først en lys lager for gjærdyrking.

Her er det w34/70 jeg har tilgjengelig.

Har en kompis som elsker "lentebier " som etter hva jeg har forstått er en maibock. Er det en ok gjær å bruke på en maibock?
 
Tilbake
Topp