Var ikke ment sleivete nei! Men de som har speidel har jo tross alt eget underforum hvor jeg sjelden tråler, og speidel er jo tross alt annerledes å brygge på enn 3-kjele oppsett. Så med "Speidelklubben" mener jeg dere som har brygga med speidelen en stund, og "kjenner" den ut og inn, liksom! Og siden jeg aldri har brygget på speidel, må jeg jo spørre!
Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener
@hallgeirbakken . Med mitt system, hvor jeg kjører kjølebag og kjele, så bruker jeg vanligvis å justere volumene mine sånn at jeg får til en full keg (19L) hver gang. Om jeg brygger IPA må jeg kanskje ha 24-25L i karet, for å kompensere for tap til tørrhumle, trub osv. (Jeg har konisk, og bruker å dumpe trub etter et par-tre dager). Da må jeg kanskje ha 29L før kok... Det må jeg ta med i beregningene når jeg beregner mengden meskevann... Om jeg brygger Pils/Lager med lite humle trenger jeg vanligvis ikke mer enn 21-22 liter i karet, da jeg taper mye mindre.
Årsaken til at jeg spør, er at jeg lurer kanskje på om jeg hadde blitt misfornøyd med en speidel om jeg ikke hadde klart å brygge 6,5% ipa med 24 liter i karet. Er sååå kjipt å ha brukt en hel dag på å brygga noe kjempegodt, for å vite at man bare fikk 14L i fatet, liksom.
Men på den andre siden, hadde det kutta ned drastisk på mengden utstyr jeg må drasse med meg opp fra kjelleren og opp i leiligheten hver gang jeg skal brygge. (spesielt med den nye speidelen med kjølekappe..)