Maksimal OG uten modifikasjoner eller snurrepiperier?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei!

Klarer ikke helt å finne noe særlig godt svar her, men om man har enten en 20 eller 50 liters speidel, hva er max OG uten å tøyse med dobbelmesking, lengre kok, spraymalt/LME eller innkjøp av alternative filtre og annet fjøsmekk?

Og åssen whirlpooler dere med speidel for å få klar vørter ut krana?...
 
Vel, tenkte hva man kan forvente seg av max OG på 22-23 liter vørter før gjæring på 20L, og 45-50L vørter før gjæring på 50L. Eventuelt hvor høy OG man kan få til med 22-23L batch 50L speidel.
 
Så dere i speidelklubben kjører vanligvis vørteren rett i gjæringskaret med trub, humle og hele pakka, altså?

Enda dårlig med svar på hva som er mulig av OG her, gitt...
 
Jeg har bare brygget tre ganger med min nyinnkjøpte 20l, men jeg bruker som alltid drill med malingsrører i enden. Sliter med å få "god" OG.
Har notert meg at bryggere opplever svært ulik maks OG på Speidel. Noen sliter som meg, andre får fantastiske utbytter. Det er også ulikt mellom 20 og 50 literen hva man får ut; hvis jeg har forstått det riktig.

edit: rettet skriveleif
 
Sist redigert:
Jeg synes spørsmålet er litt vanskelig, eller rart om du vil. På Speidel så er det slik at om du fyller 20L med 6 kg malt, så faller effektiviteten. Du må derfor inngå et kompromiss med hva du er ute etter. Skal du ha sterkt øl? lag oppskrift, hold deg til 5,6 - 5,8 kilo malt og skaler batch size til du treffer ønsket SG mål. Du får fint 80% effektivitet uten å kjøpe noe uoriginale deler. At andre velger å gjøre det, er fordi de ønsker å gjøre det.

Dere i Speidelklubben? Hva mener du med en sånn halveis sleivete kommentar? Blir folk satt i bås ut fra hva de brygger med?
Da blir jeg kjempeimponert (y)
 
Var ikke ment sleivete nei! Men de som har speidel har jo tross alt eget underforum hvor jeg sjelden tråler, og speidel er jo tross alt annerledes å brygge på enn 3-kjele oppsett. Så med "Speidelklubben" mener jeg dere som har brygga med speidelen en stund, og "kjenner" den ut og inn, liksom! Og siden jeg aldri har brygget på speidel, må jeg jo spørre! :)

Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener @hallgeirbakken . Med mitt system, hvor jeg kjører kjølebag og kjele, så bruker jeg vanligvis å justere volumene mine sånn at jeg får til en full keg (19L) hver gang. Om jeg brygger IPA må jeg kanskje ha 24-25L i karet, for å kompensere for tap til tørrhumle, trub osv. (Jeg har konisk, og bruker å dumpe trub etter et par-tre dager). Da må jeg kanskje ha 29L før kok... Det må jeg ta med i beregningene når jeg beregner mengden meskevann... Om jeg brygger Pils/Lager med lite humle trenger jeg vanligvis ikke mer enn 21-22 liter i karet, da jeg taper mye mindre.

Årsaken til at jeg spør, er at jeg lurer kanskje på om jeg hadde blitt misfornøyd med en speidel om jeg ikke hadde klart å brygge 6,5% ipa med 24 liter i karet. Er sååå kjipt å ha brukt en hel dag på å brygga noe kjempegodt, for å vite at man bare fikk 14L i fatet, liksom.

Men på den andre siden, hadde det kutta ned drastisk på mengden utstyr jeg må drasse med meg opp fra kjelleren og opp i leiligheten hver gang jeg skal brygge. (spesielt med den nye speidelen med kjølekappe..)
 
Tja, jeg brygget i går, endte med ca 65 liter i Speidelen etter kok, OG 1.06, med 14,8 kilo malt. Eneste "ekstra" jeg gjorde, var å meske i 100 minutter, startet med i underkant av 13 kilo malt, og tilsatte resten da det var ca 50 minutter igjen av mesketiden. Så det går helt fint å brygge en IPA som holder 6,5%.
 
Den sterkeste jeg har brygget hittil er en imperial IPA. Brukte det korte maltrøret og satt igjen med 21L i gjæringskaret.

upload_2016-11-29_9-52-32.png

Så, det man må huske på - og dette gjelder jo ikke Speidel spesifikt, men alle kompaktbryggere - og til syvende og sist annet bryggeutstyr også er at mengden man skal sitte igjen med bestemmes ut fra typen øl man velger å brygge.
Det er jo noen gitte parametere mtp fysiske begrensninger. Altså maltrøret er den høyden det er, det tar de kg det tar, presser man dette - så presser man effektiviteten sin feil vei.

Skal man overgå dette, så må man enten ned på totalen man sitter igjen med, eller begynne med dobbel-mesk osv.

Eneste jeg gjør for å nå disse tallene er å meske inn på 40C, røre litt godt på det tidspunktet, også mesker jeg normalt utover dette. Thats it.
 
Oi, såpass ja! :)

Kanskje et vanskelig spørsmål, men har det korte maltrøret i 20L speidelen mindre, lik eller større kapasitet enn maltrøret i 20L speidelen?.
 
50 literen har større diameter (men er trolig lavere også) - 20L har jeg ikke sett eller klådd på live selv.
Jeg mener maltmengden de tar er ganske så likt.

Redigert, jeg vet ikke om 20L har en eller to pumper og samme pumpene, men 50L har i det minste noen riktig så gode pumper installert.
 
Så dere i speidelklubben kjører vanligvis vørteren rett i gjæringskaret med trub, humle og hele pakka, altså?

Enda dårlig med svar på hva som er mulig av OG her, gitt...
Hva ellers skal man ha i gjæringskaret? (Brygger BIAB, og er verken redd for humle, trub eller annen "pakke" (hva nå det måtte være. Gjær?))
 
«Alle» får vel med trub i gjæringskaret. Bruker å la vørteren stå i ro i en time etter nedkjøling, da bunnfeller mye av trub og humlerester.
 
Joda, men store mengder trub og humlerester = problemer for oss som ønsker å høste gjæra. Om jeg klarer å unngå det, gjør jeg det!....
 
Jeg høster jo gjær etter tapping, og jeg synes at det å la vørteren stå og bunnfelle ca. en time, gjør at jeg får minimalt med trub med over.
 
Har brygget IPA med speidel uten noe ekstra og fått 8,8 % på batchen. Litt for mye etter min smak.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp