Om jeg har lest riktig kan jeg oppnå høyere OG ved å forlenge koketiden? Er det i forhold til mer fordamping av væske?
Husk, hvis du skal redusere vørtermængden ved koking, må du gjøre det før tilsetting av humle.Ja, lengre koking/mer avdamping gir mindre volum og høyere gravity. Det er vannet som forsvinner.
Koker du vesentlig lengre kan det også gi en litt annen/ekstra smak.
Ja, lengre koking/mer avdamping gir mindre volum og høyere gravity. Det er vannet som forsvinner.
Koker du vesentlig lengre kan det også gi en litt annen/ekstra smak.
Det er lurt å måle ved den temperaturen hydrometeret er kalibrert til. En slik kalkulator kan gi en pekepinn, men ulike hydrometere har ulik fasong, så det vil bli betydelige avvik hvis temperaturen er langt unna 20 grader.Nei, OG skal måles ved 20 grader celcius. Hvis ikke må du regne om til korrekt verdi. Du kan f.eks bruke denne kalkulatoren, men den går bare frå 0-71 grader.
Ulike hydrometere har for eksempel ulik tykkelse på "røret" med måleskalaen, og ulik vekt, så de beveger seg ikke nødvendigvis likt opp og ned i væsken. Det er nok også andre ulineariteter innvolvert, men jeg er ingen ekspert på fluidmekanikk, så kan ikke uttale meg om det.Har fasongen noe å si for oppdriften? Jeg har like ved siden av null peiling på fysikk, men synes ofte det er morsomt, og er nysgjerrig på svaret.
Og dessuten baserer jeg meg mye på den kalkulatoren, så dette er et hardt slag.
Godt mulig jeg tar feil, men av gammel lab-vane vil jeg påstå det alltid er best å forholde seg til instrumentets kalibreringsparametre. Uansett er dette et enkelt eksperiment å utføre.Inntil det dukker opp en ekspert på fluidmekanikk stiller jeg meg litt tvilende.
Det er det jo, i og for seg. Problemet er vel nøyaktighet. Hvis vi bruker den lille målesylinderen, har temperaturen en tendens til å variere en del fra bunn til topp, og de feilene vi eventuelt jakter på her, må vel være ganske små? Og skalaen på hydrometeret mitt viser bare partall, så jeg er aldri helt sikker på målingen. 1.055 eller -56? => Jeg ville ikke stole helt på resultatene mine. (Jeg bryr meg jo ikke så mye om hvorvidt de er helt nøyaktige i bryggerhverdagen. Om ølet mitt ender på 5,2 eller 5,3% spiller liten rolle.)Godt mulig jeg tar feil, men av gammel lab-vane vil jeg påstå det alltid er best å forholde seg til instrumentets kalibreringsparametre. Uansett er dette et enkelt eksperiment å utføre.