Måle OG?

TO

 
Heisann.

Jeg lurer på om noen kan forklare meg i klartekst om når man måler OG, og hvorfor man måler på dette tidspunktet. Jeg har kjønt hvorfor jeg måler OG, SG og FG, og ossen jeg regner ut prosenten. Har og forstått at jeg må finne riktig OG føre jeg tilsetter humle, men stort mer enn det er jeg usikker på.

Håper noen kjønner spm, og at noen klarer og forklare en tunglært stakkar litt enkel teori.

Mvh

Ole Morten Grande
 
Original Gravity (OG) måles når vørteren er kokt og avkjølt (altså etter humletilsetninger i kjelen). Det sier noe om sukkerinnholdet i vørteren din og brukes for å kunne beregne hvor mye av dette som gjæres og omdannes til CO2 og alkohol.

Står litt om det her: http://www.glennrlie.net/FAQ#gravity
 
I de fleste oppskrifter jeg har brygget etter står det følgende" koking: 90 min eller den tid det tar å treffe riktig OG. Juster i så fall koketiden før du tilsetter humle"
 
Det som menes med den setningen er at du i utgangspunktet skal koke i 90 minutter og da treffe OG i oppskriften. Dersom ditt system er slik at du må justere (lengre eller kortere) koketid for å nå den spesifikke OG'en i oppskriften, må du justere tidspunktet du tilsetter humle. Dette har med IBU å gjøre.

Eksempelvis bruker du 120 minutter på å nå OG i stedet for 90 minutter. Du kan da ikke tilsette humle på samme tidspunkt for å oppnå samme IBU som i oppskriften.
 
Ofte de samme oppskriftene jeg bruker. Her er en.
 

Vedlegg

  • blond ale ghar edition.png
    blond ale ghar edition.png
    405,8 KB · Sett: 59
Det må nevnes at dette er en upraktisk måte å gjøre brygging, da man heller justerer ned vannmengden og opp maltmengden, for så å koke en fastsatt tidsperiode.
 
Kjenner du systemet ditt så har du en viss pekepinn på hva OG kommer til å være ved ferdig kok etter x antall minutter. Bruker du lengre tid enn oppskriften foreslår må du tilsette humle tilsvarende senere i kokingen.
 
Ok. Takker for raske svar. Har forstått det slik at jeg kan mer eller mindre se bort ifra den setningen heretter. Har stort sett bare blitt fornøyd med det jeg har klart og lage hittil, så da fortsetter jeg i den retningen. Igjenn takk.
 
Det må nevnes at dette er en upraktisk måte å gjøre brygging, da man heller justerer ned vannmengden og opp maltmengden, for så å koke en fastsatt tidsperiode.

Jeg vil heller si det er motsatt. Man bør alltid måle pre boil gravity (før kok), så man vet utbyttet sitt og nøyaktig kan anslå endelig volum for å oppnå ønsket OG. Da kan man velge sjøl om man vil koke lengre/kortere, og derfor må tilpasse humletilsetninger, eller koke hardere/svakere og ha samme koketid. Uansett må man tilpasse humletilsetningene for å oppnå ønsket IBU ift endelig volum.
 
Det må nevnes at dette er en upraktisk måte å gjøre brygging, da man heller justerer ned vannmengden og opp maltmengden, for så å koke en fastsatt tidsperiode.

Med mindre jeg misforstår deg så går jo ikke dette. Man lager jo en oppskrift på bakgrunn av sin egen kjente effektivitet. Hvis man bommer så er det i koken man må kompensere.
 
Jeg vil heller si det er motsatt. Man bør alltid måle pre boil gravity (før kok), så man vet utbyttet sitt og nøyaktig kan anslå endelig volum for å oppnå ønsket OG. Da kan man velge sjøl om man vil koke lengre/kortere, og derfor må tilpasse humletilsetninger, eller koke hardere/svakere og ha samme koketid. Uansett må man tilpasse humletilsetningene for å oppnå ønsket IBU ift endelig volum.
Jeg står på mitt: å kjenne systemet man brygger på er mer praktisk.
Jeg vet hva jeg forventer som pre-boil og fortsetter som normalt dersom jeg treffer, tar lærdom dersom jeg bommet.
Men med dine metoder treffer du nok bedre enn meg, det skal jeg gledelig innrømme.
 
Jeg står på mitt: å kjenne systemet man brygger på er mer praktisk.
Jeg vet hva jeg forventer som pre-boil og fortsetter som normalt dersom jeg treffer, tar lærdom dersom jeg bommet.
Men med dine metoder treffer du nok bedre enn meg, det skal jeg gledelig innrømme.

Tror du tar det på feil premisser. Hvis alt stemmer fra mesk til gjæring er det jo greit, noe som jo er målet. Men hvis man av en eller annen grunn skulle bomme, da må man jo inn med noen justeringer. Det er jo hvorfor man evt må justere denne tråden er om.
 
Ja, optimalt så treffer man det utbyttet man pleier å ha, og man slipper å justere i det hele tatt. Men som Miguel sier, det er i koken man kan kompensere dersom man eventuelt har for høyt/lavt utbytte.

Som oftest så bryr jeg meg ikke noe om om jeg bommer litt på OG og IBU, det er sjelden det er så farlig for meg. Likevel er det kjekt å ta en preboil gravity-avlesning så man vet hvor man ligger an og har mulighet til å gjøre tiltak dersom man ønsker.
 
  • Like
Reaksjoner: TO
Tilbake
Topp