Malingsgrad for BB30

Hei, hvor grovt maler folket malten sin til BB30? Jeg malte idag malten med 1,2mm åpning, og hadde problemer med stuck mash. Også malten som fulgte med ga meg problemer under mesk.

Bryggingen idag var preget av problemer
PID som gikk i feil, byttet med pot-meter
Løs kontakt i av/på bryter for sirkulasjonspumpe
Lekk i kobling til kjøler
Mistet plastdings oppi vørteren under kjøling

blir nok en finfin APA uansett :D

Huff. Høres ut som en hektisk bryggedag det der...
Jeg antar at min åpning på møllen er rundt 1,2 mm, men har ikke prøvd større åpning enda. Er redd for at dersom åpningen blir større vil mye korn passere uknust.

Det som fulgte med var alt for fint malt og endte opp i svidd meske og ble så dumpet.

Knusingsgraden er en utfordring spesielt når man brygger med 6-7kg malt...

Jeg har hatt ca 1,15-1.2 mm, og synes at det nesten ble for grovt. Altså når jeg da resirkulerte vørteren, rant den igjennom for lett, så vannet på siden av silkaret virket blankt. Kanskje innbilning, men jeg kommer til å knuse malten finere neste gang.

Mesker nå med malt som jeg malte ved å stille inn mølla på ca 1 mm, dvs. at målebladet gled lett inn mellom valsene etter at jeg justerte. Nå har jeg nettopp resirkulert en runde, og det ser ut til å fungere bra. Vesken siver igjennom i et passe tempo. Så får vi se på utbyttet senere da...

Ole Mørkved skrev:
Jeg har hatt ca 1,15-1.2 mm, og synes at det nesten ble for grovt. Altså når jeg da resirkulerte vørteren, rant den igjennom for lett, så vannet på siden av silkaret virket blankt. Kanskje innbilning, men jeg kommer til å knuse malten finere neste gang.

Ang vannet som ligger mellom silkarbog kokekar så vil dette holde seg relativt blankt igjennom mesketiden.
Slengte man ikke har en pumpe eller rører nedi der for å blande vørter og vann, så vil vannet flyte sakte opp og ned ettersom du skyller. Det er min erfaring sålangt :)

Når det gjelder malingsgrad så kan det være stor forskjell fra mølle til mølle og det er også avhengig av hvilken hastighet og størrelse valsene har. I tillegg kan tørrhetsgraden i malten ha en god del betydning.
Hvis dere har en liten mølle med små valser som f.eks Monstermill el. likn så høres 1,2mm greitt ut. Men jo større valsene er - jo større avstand må det være. Og jo høyere hastighet valsene har - jo større avstand.
For å vite om malten er riktig malt, kan dere inspisere 50 g knust malt. Det bør ikke være mer enn 2 hele korn. Er det ingen hele korn kan dere justere litt mer ut og er det flere hele korn så kan dere justere inn.

På min heimelaga variant av BB30 har eg perforert plate med 2mm hol som silbotn. Eg brukar er C&D 3D mølle. Denne har tre valsar og første gapet er fast på 0,07" (1,778mm). Neste gap er justerbart i 9 trinn og eg brukar det nest grovaste. I følge spec er dette 0,06" (1,524mm). Køyrer på lågt turtall på 1. gir med ein kraftig batteridrill.
Dette høyrest kansje veldig grovt ut, men det er veldig få, eller så godt som ingen heile korn som slepp gjennom.
Med denne knusingen og denne silbotnen er det veldig god gjennomstrøyming og er ikkje i nærheiten av stuck-mash. Brukar eit Iwaki MD-10 til resirkulering av vørter og denne kan nesten gå med full pupp, men eg strupar den ganske mykje med kuleventil.
Kunne sikkert ha stilt eit hakk eller to grovare og auka effektiviteten i mesken.

Jeg kan endelig gi ett enkelt svar til denne tråden etter å ha foretatt noen test-batcher i samarbeid med Erik fra Bryggselv.no

Vi prøvde to batcher hvor den ene var på 1,25mm og 2,00mm.
1,25mm er for fint for BB30, og du får en semistuck mash som krever en god del røring i mesken for å få til sirkulasjon.
2,00mm er grovt, men sirkulasjon er svært bra.

Det tredje forsøket var med 1,75. Dette var en fin kompromissløsning for BB30. Det er halvgrovt, men gir greit ut bytte. 70-75% (Uten røring)

Det er enda variabler ved utbytte som mesketemp og hvor mye man sirkulerer eller rører i mesken.

malten ble kvernet i en MM3.0 og en MM2.0. Målinger skjer ved bruk av måleblad.

Dere burde teste mellom 1.1mm og 1.7mm, det er jo her det er mest interessant ;D Burde være greit å få til 80-90% utbytte med sirkulering på BB30.

Vel, alt mindre enn 1,25 er jo uaktuelt. Så da er det isåfall 1,25 til 1,70 det blir snakk om. Men pga. maltrørets konstruksjon vil det bli en utfordring. Tror ikke 80-90% er en realitet dersom man også skal ha en god sirkulasjon.

Jeg brygget i går, og kvernet da malten med 1,2mm åpning på min MM-3. Det jeg gjorde, var å følge det som står beskrevet i denne tråden, http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10365.0.html Tror jeg brukte drøyt 1 dl med vann til 7,4 kilo malt. Det å sirkulere gikk som en drøm, men utbytte ble ikke all verden, ca 67%. Det kommer nok av at jeg må stille inn åpningen en smule. Skal brygge i morgen, og skal da forsøke med 1mm åpning.

Noen som har gjort seg moen gode erfaringer her?
Har kvernet på 1,2mm. Funket utmerket på hvete og pils. Men syns det ble for grovt til pale. Det rant meget fort gjennom skyllingen.
Prøvde så på 1,1mm, da ble det nesten tett (syndet muligens på farten på drillen her)

Stian B skrev:
Har kvernet på 1,2mm. Funket utmerket på hvete og pils. Men syns det ble for grovt til pale. Det rant meget fort gjennom skyllingen.
Prøvde så på 1,1mm, da ble det nesten tett (syndet muligens på farten på drillen her)

du kan krossa finare om du for exempel skulle conditionera malten innan kross. Jag bruker tekniken och knuser på 1.15 men gott resultat. Kanske värt att pröva?

Stian B skrev:
Dette er egentlig noe hver og en må teste fram.
Jo høyere turtall en har på valsene - jo større mellomrom må det være
Jo større diameter det er på valsene - jo større mellomrom må det være
Det betyr også noe hva slags utstyr en skal brygge på. På BB30 er det gunstig med litt grovere kverning enn på BB60.

Tilbake
Topp