Malingsgrad med 3 valsemøller?

neslekkim skrev:
good, må se litt rundt. Uansett dreiemoment så er jo 820 watt endel bedre enn mine 550 watt da.

Ikke nødvendigvis...har blitt lurt der jeg iallefall.

Regin Smiður skrev:
Jeg brukte en stor Bosch maskin, ikke mangel på drivkraft, men det hendte at de to valsene uten drivkraft kilte seg mot hverandre, selv om drivvalsen gikk rundt. I og med at det den andre toppvalsen ikke gikk rundt klarte heller ikke mølla å få med seg kornene...

Du har helt rett, hvordan løste du dette?
Når jeg kjørte med små mengder først for å teste så fungerte alt fint, nå pælma jeg 5 kilo malt oppi hoppern, og det kilte seg med engang, måtte tømme hopper, demontere for å få rullene til å gå igjen :(
Tenker når man justerer åpningen mellom drivrullen og den nederste så blir det trangt mellom den nederste og den bakerste?

Poenget med å kjøpe en stor mølle og stor hopper var jo nettopp for å slippe å leke med dette da, må jeg mate litt og litt er dette litt bortkastet..

neslekkim skrev:
Regin Smiður skrev:
Jeg brukte en stor Bosch maskin, ikke mangel på drivkraft, men det hendte at de to valsene uten drivkraft kilte seg mot hverandre, selv om drivvalsen gikk rundt. I og med at det den andre toppvalsen ikke gikk rundt klarte heller ikke mølla å få med seg kornene...

Når jeg kjørte med små mengder først for å teste så fungerte alt fint, nå pælma jeg 5 kilo malt oppi hoppern, og det kilte seg med engang, måtte tømme hopper, demontere for å få rullene til å gå igjen :(
Tenker når man justerer åpningen mellom drivrullen og den nederste så blir det trangt mellom den nederste og den bakerste?

Poenget med å kjøpe en stor mølle og stor hopper var jo nettopp for å slippe å leke med dette da, må jeg mate litt og litt er dette litt bortkastet..

Samme for meg. Jeg brukte en skrutrekker for å vippe den ene valsen tilbake et par millimeter (stakk den bare ned i malten)..

Jeg kvernet på maksimal avstand (1,6 mm) på de to forrige bryggene, fikk veldig bra utbytte og malten så fin ut når den ble knust.
Når jeg kvernet til det første brygget, kilte det seg hele tiden. Derimot til brygg nummer to kilte det seg én gang på 13kg malt... Håhå, det dro unna gitt!
;D

Regin Smiður skrev:
neslekkim skrev:

Samme for meg. Jeg brukte en skrutrekker for å vippe den ene valsen tilbake et par millimeter (stakk den bare ned i malten)..

Jeg kvernet på maksimal avstand (1,6 mm) på de to forrige bryggene, fikk veldig bra utbytte og malten så fin ut når den ble knust.
Når jeg kvernet til det første brygget, kilte det seg hele tiden. Derimot til brygg nummer to kilte det seg én gang på 13kg malt... Håhå, det dro unna gitt!
;D
Spurte Francis og har fått svar der, jeg har for stor sideveis vandring på valsene, skal være maks 0.015", ca 0.38mm, jeg har myye mere enn det, så jeg skal demontere nå og teste igjen.

Fikk dette svaret ifall det er til hjelp:
"Your roller endplay is too much.  You need to clean it all out, and re-mount the mill such that there is the minimum amount of endplay on the rollers.  The holes on the base, and the hopper are large enough to push it all together, and everything still fit, and work.  The rollers should slide back and forth less than 0.015".  Also, it is imperitive that the rollers spin freely when the mill is mounted to the base, as when it's not bolted down.  The rollers must turn completely freely.  Push the mill frames together over the mounting holes.  Bolt one frame down completely, and then find the freeplay in the second frame, and bolt it down slowly making sure that the rollers don't bind, and also minimize the endplay.  Set your gap, and re-install the hopper.  Make sure to calibrate your knobs, so you know where your base setting is.  I recommend 0.040"  Please read the instructions very carefully on setting the gap, as it's important to have the mill run properly."

Demonterte og slo ting sammen igjen så jeg har nermere anbefalt "endplay", på de par første forsøkene så satt fortatt slaven litt, men så løsna det, og da kverna det raskere enn jeg klarte å tømme oppi så jeg bare bøtta oppi hele lasset, tok vel mindre enn et minnutt å gå igjennom 5.5 kilo.
Må nok se litt etter en mørtelblander ellernoe for å få mer fornuftig fart og moment på dette, men enn så lenge peisa det på iallefall :)

Og angrer litt på at jeg ikke gikk ut i kulden alliekvel, ble et fint melstøv på stua, host, host :)

Oddvar Demmo skrev:
neslekkim skrev:
Og angrer litt på at jeg ikke gikk ut i kulden alliekvel, ble et fint melstøv på stua, host, host :)

Blåser det bir det og et problem, uansett, det bør ikke pustes inn.

Det var iallefall fordelen på stua, det blåste ikke, støvet la seg pent ned, så ble ikke så ille bortsett fra at jeg selv ble noe vitere, og måtte støvsuge gulvteppet :)
Men har innglasset balkong, skal der ut neste gang :)

Ole Mørkved skrev:
Holder det med en drill på 500 watt (Biltema) til å dra en MM3?
Jeg vil anbefale noe større har en 850 W fra biltema og den greier det greit. av og til må jeg løsne malten slik at jeg får det i gang igjenn, men da drar den godt.

Tilbake
Topp