neslekkim skrev:good, må se litt rundt. Uansett dreiemoment så er jo 820 watt endel bedre enn mine 550 watt da.
Ikke nødvendigvis...har blitt lurt der jeg iallefall.
neslekkim skrev:good, må se litt rundt. Uansett dreiemoment så er jo 820 watt endel bedre enn mine 550 watt da.
Regin Smiður skrev:Jeg brukte en stor Bosch maskin, ikke mangel på drivkraft, men det hendte at de to valsene uten drivkraft kilte seg mot hverandre, selv om drivvalsen gikk rundt. I og med at det den andre toppvalsen ikke gikk rundt klarte heller ikke mølla å få med seg kornene...
neslekkim skrev:Regin Smiður skrev:Jeg brukte en stor Bosch maskin, ikke mangel på drivkraft, men det hendte at de to valsene uten drivkraft kilte seg mot hverandre, selv om drivvalsen gikk rundt. I og med at det den andre toppvalsen ikke gikk rundt klarte heller ikke mølla å få med seg kornene...
Du har helt rett, hvordan løste du dette?
Når jeg kjørte med små mengder først for å teste så fungerte alt fint, nå pælma jeg 5 kilo malt oppi hoppern, og det kilte seg med engang, måtte tømme hopper, demontere for å få rullene til å gå igjen
Tenker når man justerer åpningen mellom drivrullen og den nederste så blir det trangt mellom den nederste og den bakerste?
Poenget med å kjøpe en stor mølle og stor hopper var jo nettopp for å slippe å leke med dette da, må jeg mate litt og litt er dette litt bortkastet..
Spurte Francis og har fått svar der, jeg har for stor sideveis vandring på valsene, skal være maks 0.015", ca 0.38mm, jeg har myye mere enn det, så jeg skal demontere nå og teste igjen.Regin Smiður skrev:neslekkim skrev:Du har helt rett, hvordan løste du dette?
Når jeg kjørte med små mengder først for å teste så fungerte alt fint, nå pælma jeg 5 kilo malt oppi hoppern, og det kilte seg med engang, måtte tømme hopper, demontere for å få rullene til å gå igjen
Samme for meg. Jeg brukte en skrutrekker for å vippe den ene valsen tilbake et par millimeter (stakk den bare ned i malten)..
Jeg kvernet på maksimal avstand (1,6 mm) på de to forrige bryggene, fikk veldig bra utbytte og malten så fin ut når den ble knust.
Når jeg kvernet til det første brygget, kilte det seg hele tiden. Derimot til brygg nummer to kilte det seg én gang på 13kg malt... Håhå, det dro unna gitt!
;D
neslekkim skrev:Og angrer litt på at jeg ikke gikk ut i kulden alliekvel, ble et fint melstøv på stua, host, host
Oddvar Demmo skrev:neslekkim skrev:Og angrer litt på at jeg ikke gikk ut i kulden alliekvel, ble et fint melstøv på stua, host, host
Blåser det bir det og et problem, uansett, det bør ikke pustes inn.
Jeg vil anbefale noe større har en 850 W fra biltema og den greier det greit. av og til må jeg løsne malten slik at jeg får det i gang igjenn, men da drar den godt.Ole Mørkved skrev:Holder det med en drill på 500 watt (Biltema) til å dra en MM3?