Malt gått ut på dato

Sverre K

Norbrygg-medlem
Kjøpte et bryggeri her i vår og der fulgte med en god del malt men vet ikke hvor gammel den kan være og lurer på om hv a som skjer når jeg bruker den?
Den ser helt fin ut og har vært oppbevart tørt og fint,  ikke lukter den annet enn malt heller.  Blir effekten dårligere etter som tida går eller hva er det som skjer?  Er jo for galt å kaste en masse malt!  Var med noe vakumpakket humle også og den brukte vi av i dag og den både så og lukta som den skulle.
 
...jeg synes du skal bruke den malten. Du kan ihvertfall lage en lite test-batch og sjekke hvordan den er. Tipper den er helt ok, om ikke helt optimal.

Geir S.
 
Det er bare å smake på malten. Dersom du har smakt fersk malt før, så kan du vel circa ane om det er i orden. Det stemmer at enzymaktiviteten synker i basismalt over tid, men det finner du fort nok ut av, spesielt dersom du gjør en liten jodiumtest under meskingen. Da kan du se om stivelsen er omdannet til sukker eller ikke.
 
Hvordan vil dette forholde seg til spesialmalt. Jeg har noen kilo med passe mørk krystall og sjokolademalt som har ligget en god stund (mellom ett og to år) i plastposer. Vil dette generere usmak - for eksempel syrlighet?

JonP
 
Det har uansett mye å si hvordan malten har vært oppbevart. Dersom den fortsatt er sprø og gir en god smak, så kan du bruke det. Jeg synes ikke det var så veldig gammel malt heller. Men jeg har lest enkelte steder at noen typer spesialmalt ikke egner seg til lengre oppbevaring, hva som er grunnen til dette vet jeg ikke.
 
Har brygga med den malten jeg har som er noen år gammel og resultatet ble helt fint det, merka ikke noen usmak i brygget.  Har servert det til en god del kompiser og ingen har klaga hittil men kanskje dem er glad til så lenge det serveres gratis øl!  Brygga først en American Brown Ale og siden en Kølsh lignende sak og begge ble gode,  har også brygga en juleale og i går en ESB.  Håper resultatet blir like bra på disse.
 
I kveld har jeg (holder på forsåvidt) brygget noe imperial porterlignende og har brukt av den sjokjolademalten jeg nevnte lengre opp (74% Pale Ale, 21% Cara 150 EBC, 5% Sjokolade ca 500 EBC), og vørteren smakert surt. Jeg drikker ikke kaffe, men har tømt mange 'gamle' kaffekopper og smaken minner om lukten i fra slike.

Noen som kan opplyse (en mørk dag, brygger, brygg)?

JonP
 
Litt gammel tråd kanskje, men prøver likevel.

Har nettopp kjøpt 11 kg Weyermann ekstra lys pilsner malt som eg mistenker ikkje er heilt frisk. lukter ikkje like mye malt som pale ale sekken og smaker ganske nøytralt og ikkje i nærheiten like søt og god som pale ale malten. vanlegvis liker eg å knaske malt, men i dette tilfelle må eg spytte ut pilnermalten. Er dette fordi den er ekstra pale, og derfor er mindre røsta og blir naturlig litt nøytral. eller skal eg skrive klagebrev.

Hjelp med dette blir satt stor pris på!
 
Jeg mener å huske at det ekstra lyse pilsnermalten fra Weyermann kan passe til beskrivelsen du gir. Det er neppe noe feil på malten.
 
Tilbake
Topp