I beg to differ.
1,6 mm er altfor mye, og 2 mm er helt vilt. Mål størrelsen på et maltkorn, så ser du det. Jeg skal ikke påstå at ikke diameteren på valsene er en faktor, og det spiller også en viss rolle om du har ei mølle med to eller tre valser. Men uansett; hvis gapet mellom valsene er så stort at hele korn kan passere, så
vil hele korn passere. Og vær klar over at det som kan være trangt nok til å knuse vanlige byggkorn, vil slippe gjennom hvetekorn, som er mindre, for ikke å snakke om rug og havre, som ikke kan kvernes uten
veldig tight innstilling.
Hastigheten spiller ikke så stor rolle, etter hva jeg nylig leste. Kilden finner jeg ikke nå. Mulig det var en podcast. Skal prøve å leite den opp, så ta det med ei klype salt inntil videre.
Jeg skal være litt forsiktig med å uttale meg om innstilllinga på de møllene som de store bryggeforretningene bruker; der har
@Miguel erfaring, og jeg har ikke. Men jeg har erfaring med Monstermill 3-valser til hjemmebruk, og den har jeg nå stilt på 0,9 mm. 1,2 mm funker stort sett, men er ikke smalt nok til å håndtere hvete godt nok. Det merkes på utbyttet når du mesker en weissbier at det ikke holder. Du bør ned til 1 mm, i alle fall - basert på mine erfaringer med den mølla jeg har, vel å merke.
Rug- og havremalt går stort sett hele gjennom på 0,9 mm, også. Så de har jeg gitt å kverne; jeg kjører dem i blender'n
. Det blir mjøl, men jeg har ikke opplevd problemer. (Likevel; hvis jeg skulle lage en roggenbier - som er som en weissbier med rugmalt i stedet for hvetemalt - ville nok ikke det funka så bra.)
Malingsgraden påvirker utbyttet noe, men da jeg gikk fra 1,2 til 0,9 resulterte ikke det i noen veldig merkbar forbedring. Det er mulig det ville vært mer merkbart med ei mølle med to valser; det kan jeg ikke uttale meg om. Men 0,9 er uansett noe bedre, og siden jeg bruker en del hvetemalt, er det helt klart å foretekke.Og med min måte å brygge på (batch sparge i en vanlig kjele) får jeg ingen problemer med stuck mash.
Jeg har ingen erfaring med bryggemaskiner, men så vidt jeg skjønner, får du problemer om du maler for fint. Og så er sjølsagt spørsmålet hvor fint som er
for fint
.