Maltknusing

Riisefrutti

Norbrygg-medlem
Prøver meg på en liten kuriosa her. Jeg ser at speidel selv anbefaler 1,6mm knusing på sine tips og triks sider. Bryggselv hevder 2mm. Samtidig så hevdes sweetspoten på diverse forum å være 1,2mm. Noen empiriske erfaringer her å dele? Det er jo et bra interessant sprik.
 
Prøver meg på en liten kuriosa her. Jeg ser at speidel selv anbefaler 1,6mm knusing på sine tips og triks sider. Bryggselv hevder 2mm. Samtidig så hevdes sweetspoten på diverse forum å være 1,2mm. Noen empiriske erfaringer her å dele? Det er jo et bra interessant sprik.
Disse tallene kan du bare drite i. Hva slags knus du får er et resultat av hvor store valsene er, hvor fort de snurrer og hva som er gap'en. Basta. Du kan f.eks kjøre en "krem"-gap på 1.6mm og 1200 RPM. Du vil få en helt annen knus med de samme 1.6mm og RPM på 200.

Knusing er en kunst, variablene er tilsvarende Ohms lov. Når folk sier f.eks "Jeg knuser på 1.2mm.. Jaha, hva vil det si mtp resultatet? gap'en er bare en av de tre variablene.

Det er nesten som å si "Jeg klarte det på sju sekunder"... Vel, hva klarte du på sju sekunder?
 
Sist redigert:
I beg to differ.

1,6 mm er altfor mye, og 2 mm er helt vilt. Mål størrelsen på et maltkorn, så ser du det. Jeg skal ikke påstå at ikke diameteren på valsene er en faktor, og det spiller også en viss rolle om du har ei mølle med to eller tre valser. Men uansett; hvis gapet mellom valsene er så stort at hele korn kan passere, så vil hele korn passere. Og vær klar over at det som kan være trangt nok til å knuse vanlige byggkorn, vil slippe gjennom hvetekorn, som er mindre, for ikke å snakke om rug og havre, som ikke kan kvernes uten veldig tight innstilling.

Hastigheten spiller ikke så stor rolle, etter hva jeg nylig leste. Kilden finner jeg ikke nå. Mulig det var en podcast. Skal prøve å leite den opp, så ta det med ei klype salt inntil videre.

Jeg skal være litt forsiktig med å uttale meg om innstilllinga på de møllene som de store bryggeforretningene bruker; der har @Miguel erfaring, og jeg har ikke. Men jeg har erfaring med Monstermill 3-valser til hjemmebruk, og den har jeg nå stilt på 0,9 mm. 1,2 mm funker stort sett, men er ikke smalt nok til å håndtere hvete godt nok. Det merkes på utbyttet når du mesker en weissbier at det ikke holder. Du bør ned til 1 mm, i alle fall - basert på mine erfaringer med den mølla jeg har, vel å merke.

Rug- og havremalt går stort sett hele gjennom på 0,9 mm, også. Så de har jeg gitt å kverne; jeg kjører dem i blender'n:). Det blir mjøl, men jeg har ikke opplevd problemer. (Likevel; hvis jeg skulle lage en roggenbier - som er som en weissbier med rugmalt i stedet for hvetemalt - ville nok ikke det funka så bra.)

Malingsgraden påvirker utbyttet noe, men da jeg gikk fra 1,2 til 0,9 resulterte ikke det i noen veldig merkbar forbedring. Det er mulig det ville vært mer merkbart med ei mølle med to valser; det kan jeg ikke uttale meg om. Men 0,9 er uansett noe bedre, og siden jeg bruker en del hvetemalt, er det helt klart å foretekke.Og med min måte å brygge på (batch sparge i en vanlig kjele) får jeg ingen problemer med stuck mash.

Jeg har ingen erfaring med bryggemaskiner, men så vidt jeg skjønner, får du problemer om du maler for fint. Og så er sjølsagt spørsmålet hvor fint som er for fint:).
 
Farta spiller en rolle i den grad at skallet rives opp mer på høyere fart. Valsene må naturligvis stå tett nok til at hele korn ikke passerer. Jeg, som Finn, testa smalere knus (0,8 mm) noen brygg, uten at utbyttet hadde noen endring. Står på 1.0 mm nå og det er greit med resirk og utbytte. Mølla mi er ei med 2 valser som er 40 mm diameter. Kjøres med drill og cirka 100-140 rpm.
 
At farten spiller en rolle i sammenheng med både valsediameter, fart og gap hersker det liten tvil om. Det er jo unektelig et interessant tema, med kanskje like mange meninger som det er anbefalinger.
 
Jeg brygger også på Speidel og fulgte i starten det Speidel sin bruksanvisning sa... med svært variable resultater.

Etter at jeg begynte å kondisjonere maltet med vann umiddelbart før kverning har resultatene mine vært uhyre jevne. Jeg har ingen anelse om hva min to-valser står på men sånn på øyemål tipper jeg snaue millimeteren. Instillingen har jeg funnet frem til ved å kverne en neve, kikke på korna og justere videre til korna kommer ut med spjæret skall på langs. Kverner jeg hvete tørt for seg selv knekker korna greit så jeg er meget happy med løsningen og prosedyrene jeg har kommet frem til.
 
Det var derfor jeg henviste til Monstermill FAQen. Hjemmebryggere har noen ganger en tilbøyelighet til å vite bedre enn produsentene...:D

Det var en henvisning til et forsøk som var gjort - men jeg må sjølsagt finne det igjen.

Og hjemmebryggere veit faktisk noen ganger bedre enn produsenten. Lurer hardt på hvordan Whitelabs fikk 565 og 566 til å gjære ut nede på 70%-tallet ... :D. Jeg går ut fra at du stolte fullt og helt på det:rolleyes:?
 
Det var en henvisning til et forsøk som var gjort - men jeg må sjølsagt finne det igjen.

Og hjemmebryggere veit faktisk noen ganger bedre enn produsenten. Lurer hardt på hvordan Whitelabs fikk 565 og 566 til å gjære ut nede på 70%-tallet ... :D. Jeg går ut fra at du stolte fullt og helt på det:rolleyes:?
Det var ikke et spark til deg... :) For egen del har jeg testet ulike åpninger fra 0,9 til 1,3 uten at det har blitt store utslag. Men jeg føler at det er bedre å ikke bruke for høy hastighet – og det bekrefter jo Monstermill. Er nok nærmere 100 enn 300 RPM. Nå blir det snart vindusviskermotor – og den går heller ikke spesielt fort.
 
Ser fra yt videoene til "The Next Batch" at han bruker 1,35 mm til Speidelen sin, det er visst det som fungerer best for ham med den kværna han bruker.
 
Jeg fant igjen artikkelen jeg henta ideen om at hastigheten på mølla ikke var viktig, fra: Milling - Modern Brewhouse wiki

Grundig artikkel, og leseverdig. Her er avsnittet om hastighet:
Milling speed
In general, a milling speed between 50–300 RPM is considered appropriate.[34][15][8][18] It usually takes a little more torque to get the mill going than to keep it going, so it may need a more speed to get it started before slowing it down. If your drive method is struggling at a low speed, use the method to reduce torque described above.

Some home brewers claim that a lower speed has a large effect on reducing damage to husks/hulls.[35][34][36] However, there are currently no published data supporting this claim. One study of a 2-roller home brew mill showed that speed had little or no effect of the appearance of the grist.[37] Published data and literature about commercial mills (albeit with very different rollers than home brew mills) indicate that roller speed does not hugely affect the crush, and higher speed may increase starch damage, which results in faster extraction and higher yield.[38][2]
 
Jeg fant igjen artikkelen jeg henta ideen om at hastigheten på mølla ikke var viktig, fra: Milling - Modern Brewhouse wiki

Grundig artikkel, og leseverdig. Her er avsnittet om hastighet:
Milling speed
In general, a milling speed between 50–300 RPM is considered appropriate.[34][15][8][18] It usually takes a little more torque to get the mill going than to keep it going, so it may need a more speed to get it started before slowing it down. If your drive method is struggling at a low speed, use the method to reduce torque described above.

Some home brewers claim that a lower speed has a large effect on reducing damage to husks/hulls.[35][34][36] However, there are currently no published data supporting this claim. One study of a 2-roller home brew mill showed that speed had little or no effect of the appearance of the grist.[37] Published data and literature about commercial mills (albeit with very different rollers than home brew mills) indicate that roller speed does not hugely affect the crush, and higher speed may increase starch damage, which results in faster extraction and higher yield.[38][2]
Dette virker veldig merkelig. Hvis man har hatt en hjemmebryggermølle og kjørt drillen på full spiker, så blir det mye pulver. Samme mølle, samme innstilling, saktere hastighet, så blir mer av det "knekt". RPM henger sammen med valsediameter og.
 
Dette virker veldig merkelig. Hvis man har hatt en hjemmebryggermølle og kjørt drillen på full spiker, så blir det mye pulver. Samme mølle, samme innstilling, saktere hastighet, så blir mer av det "knekt". RPM henger sammen med valsediameter og.
Det må komme et forsøk med bildebevis :rolleyes:.
 
Dette virker veldig merkelig. Hvis man har hatt en hjemmebryggermølle og kjørt drillen på full spiker, så blir det mye pulver. Samme mølle, samme innstilling, saktere hastighet, så blir mer av det "knekt". RPM henger sammen med valsediameter og.

Jeg har kjørt med litt varierende hastighet i det siste, og ser vel ikke noen forskjell - men det har vært med fukta malt. Før jeg leste det der, ville jeg sagt det samme som deg.

Artikkelen lenker til en undersøkelse/eksperiment, men det er på det lukka lodo-nettstedet, som man må betale en hel del for å få tilgang til - hvilket jeg avgjort ikke gidder.
 
Jeg har kjørt med litt varierende hastighet i det siste, og ser vel ikke noen forskjell - men det har vært med fukta malt. Før jeg leste det der, ville jeg sagt det samme som deg.

Artikkelen lenker til en undersøkelse/eksperiment, men det er på det lukka lodo-nettstedet, som man må betale en hel del for å få tilgang til - hvilket jeg avgjort ikke gidder.

Men prøv med tørr malt, full spiker, og tørr malt mye lavere RPM.. Hvis det er forskjell på de to kverningene, så vil det bety at alt i mellom også gir en forskjell. Det er vel neppe slik at det plutselig over/under en terskel ikke ødelegger skallene.

For å utdype litt av det jeg selv fant ut:

Full spiker gjør at mer korn blir dratt ned mellom valsene. De større møllene, Sommer etc, kjører på en fast hastighet. Men der kan man justere spalteåpningen. Jo mindre spalteåpning jeg hadde, altså færre korn som slapp ned på valsene i et gitt tidsintervall, ga mindre mel. Jeg antar dette er fordi med mange korn på valsene samtidig, så kan to korn komme i klem, og da blir de moste, noe sånt. Færre korn samtidig vil legge seg langs med valsene slik at det bare er ett korn i bredden, noe sånt... Tror jeg da
 
Trenger ikke full spiker heller. Brygga samme øl to ganger der jeg kverna 1 mm gap og 60 rpm, og samme med ca 200 rpm. Fikk ganske mye dårligere avrenning på den som var kverna raskest.
Nei men full spiker er for å vise forskjellen best mulig mellom lav og høy rpm. Jeg holder fast ved det jeg har sagt tidligere, det er diameter på valser, gap og hastighet som bestemmer hva man får ut.
 
Tilbake
Topp