Maltmølle, 2 eller 3 valser? MM vs Crankandstein?

Driver å sjekker muligheten for å få sendt en mølle i kofferten til en heldig kurer som skal over dammen. Ser litt på ulike møller på nett og har noen spørsmål som dere andre her på forumet forhåpentligvis kan svare på:

Hva er gevinsten med å ha 3 valser kontra 2?

Er det noen som har erfaringer med Monster Mill vs Crankandstein? Ser at MM2/3 v2.0 er en del dyrere enn Crankandstein og de "gamle" MM møllene. Er det noen gode forbedringer her kanskje?

Ser ut som Crankandstein har enkel trinnvis regulering, er dette annerledes på MM?

Kjør debatt :)

HansKr

Det er kjørt debatt på dette opp til flere ganger. Sist ganske nylig :)

Feks.

http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=18185.0

Der står litt ja, men ikke så mye på MM vs Crankandstein f.eks.

Er det andre forskjeller mellom MMv2 og v1 enn dimensjonen på valsene?

HansKr

hanskr skrev:
Der står litt ja, men ikke så mye på MM vs Crankandstein f.eks.

Begge er gode maltknusere av høy kvalitet. Innstillingen for valseavstand er kanskje den største forskjellen - trinn på Crankandstein, trinnløs på MM.

Crankandstein har god service og er Amerikansk orginalvare. MM er Kinesisk og alt for høyt priset i h.h.t kvalitet.

Monster Mill er laget av samme fyren som laget møller for Crankandstein. Jeg har brukt begge. Monster Mill er kanonkvalitet og har ingenting med kinesisk lavkvalitet å gjøre.

Fra nettsiden deres:
"Monster Mills are made in the USA.

We machine the rollers, and frames here in Atlanta. Our hopper parts are cut in North Dakota, and our bases are cut by a local cabinet maker. Monster Brewing Hardware is a US company based in Georgia, and all our products are produced domestically, always have been, and always will be."

http://www.monsterbrewinghardware.com

Jeg bruker Crankandstein 3D, men jeg har ingen grunn til å tro at MM ikke hadde gjort meg like fornøyd. Antagelig hadde jeg klart meg helt fint med 2 valser også.

Tror du blir fornøyd uansett hvilken av disse du velger. Barley Crusheren er det mange som er fornøyd med også ser det ut som.

Sorry !
Leste her på forumet at MM hadde flyttet sin produksjon til Kina. Dette samt at mange anbefalte Crankandstein gjorde at jeg valgte denne. Totalpris for denne med hopper og base inkl. Frakt ble ca. 1400,- Kan trygt anbefale denne til andre hjemmebryggere.

Den største fordelen med MM slik jeg ser det er at denne kan kjøpes fra Bryggselv.no.

Det er et ganske strengt regelverk  i forhold til "made in the USA"-merking, så står det så stemmer det nok :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp