Maltmølle fra Ukraina

Bare litt nysjerrig :p Vurderer du den for å finne noe bedre enn Monster Mill og lignende eller for å få en billig mølle?
 
Det var vel egentlig tilfeldig at den dukket opp når jeg søkte på noe annet :). Takker for tips ang. rollers crush. Det var litt lite kapasitet i trakta, men man kan jo måke oppi flere ganger. Det kan jo også bli en utfordring med reservedeler til slike "hjemmelagde" produkter.
Ellers; er det slik at Monster Mill er de beste eller?
 
Jeg kjøpte også den mølla tidligere, veldig fornøyd. Da jeg var å hentet den mener jeg han hadde forskjellige trakter om jeg ikke tar helt feil. Fyr av en mail til han så får du vel svar på det.
 
Trenger du reservedeler så har du jaggu kverna mye altså. Har hatt min i to år, brygga rundt 60 batcher med et snitt på 15 kilo malt. Blir vel rundt 900 kilo da til egne brygg, så har jeg kjørt gjennom noen hundre kilo til venner og naboer også. Vises overhodet ingen slitasje, og den er akkurat like god.
 
IMG_0541.JPG

"Nød lærer naken kvinne å spinne", er det ikke det man sier?

Driftsmotor, en mixmaster med kværn fra 60tallet, tilkoblet over en chucks fra en kassert drill,
(hvordan jeg fikk dette til fremstår i dag som et mysterium:confused::)),trakt en såpedunk
og chassis tror jeg stort sett er diverse rekved:)
Total kostnad eks mølle tilnermet kr 0 :D
 
Vis vedlegget 48135

"Nød lærer naken kvinne å spinne", er det ikke det man sier?

Driftsmotor, en mixmaster med kværn fra 60tallet, tilkoblet over en chucks fra en kassert drill,
(hvordan jeg fikk dette til fremstår i dag som et mysterium:confused::)),trakt en såpedunk
og chassis tror jeg stort sett er diverse rekved:)
Total kostnad eks mølle tilnermet kr 0 :D

hmm - min salige mors Kenwood fra 60-tallet befinner seg et eller annet sted i kjellerdypet her. Kanskje den kan komme til nytte igjen?
 
Vekker en gammel tråd til live, kan noen av dere som har Rollers Crush si noe om innstillingen av mølla deres. jeg får mye som er knekt i to, ikke så mye mel, men sliter noe med meskeeffektiviteten på en b150 med denne mølla.
 
Vekker en gammel tråd til live, kan noen av dere som har Rollers Crush si noe om innstillingen av mølla deres. jeg får mye som er knekt i to, ikke så mye mel, men sliter noe med meskeeffektiviteten på en b150 med denne mølla.
Jeg har min stilt på 0.9 mm, og jeg fukter maltet før kverning. (2 % av maltvekta, sprayer og rører, venter 10-15 min før kverning.) Jeg kjører dessuten det kverna maltet gjennom en gang til. Meskeeffektiviteten er veldig god, oppe rundt 90% med batch sparging, noe avhengig av malttype og -mengde. (Mesker i vanlig kjele med falskbunn på induksjonsplate.)

Jeg har vært kjempefornøyd med denne mølla, men jeg har ikke prøvd å kverne på noen annen måte med den. Kan legge til at jeg kjører rug og havre gjennom sammen med bygg på den samme innstillinga, og det ser ut til å funke greit, sjøl om disse korna er så små at det kunne virke rimelig å stille mølla ned til 0,6/0,7. Men det ser altså ikke ut til å være nødvendig.

Jeg hadde ei MM3-mølle tidligere, og jeg er mer fornøyd med denne. Den er bl.a. mye enklere å stille, og jeg slipper å kløne med å få den til å "ta".

Har aldri sett annet enn at folk som har denne mølla har vært veldig tilfreds med den. Hva har du den stilt på?
 
Vekker en gammel tråd til live, kan noen av dere som har Rollers Crush si noe om innstillingen av mølla deres. jeg får mye som er knekt i to, ikke så mye mel, men sliter noe med meskeeffektiviteten på en b150 med denne mølla.
Instillingen av mølla er halve ligningen. Hastigheten du snurrer på har veldig stor betydning.

Hvis du får mye som bare er knekt, kan du gå tightere, ved samme overflatehastighet på valsene.
 
Det ble prøvd med 1.1 og justerte noe grovere. Husker i farta ikke diameter på reimhjul og rpm på motoren men den går noe kjapt, men det var deler fra han som selger mølla. 120L batch med 40kg malt på b150 løste seg bra sist gjennom to omganger med røring i mesken og saktere og lengere skylling delt i to med en omrøring etter halve skyllingen. Endte med meske effektivitet på 86%, langt over tidligere brygg. Så da er det bare å gjøre bryggedagen til arm day og røre i vei.
 
Tilbake
Topp