Maltmølle hastighet

Hei. Har kjøpt meg en maltmølle, billigste sort fra olbrygging.no. Hvor fort kan jeg kjøre møllen med borremaskin? Må jeg holde meg til sveivehastighet, eller kan jeg gasse litt mer på? Har stilt møllen inn på ca. 0,95mm er dette passelig tror dere? Brygger med BB60 med maltrør og pumpe.
Håper på hurtig svar da jeg står midt i maling nå:)

Det som tilsvarer 200-250 rpm.

Men hvis du står med drillen i hånda nå så bare få det kvernet og brygg :)

Bare ikke gønn på.

Står med drillen i hånden nå ja, 3kg igjen å male av totalt 11,5 :/
Men 200rpm er jo ganske mye, jeg har kjørt den på under 1omdr i sekundet, så da kan jeg gasse bra på:)

Aight. Bare for å fortelle..

RPM er avhengig av diameter på valsene. Desto større diameter du har jo lavere RPM vil du ha siden valser med stor diameter får høyere hastighet ved overflaten av valsene.

Større overflate mot kornet son gjør at det ikke blir knekt midt på, men heller jevnt knust, på en måte. Lettere å få mer intakte skakll.

La meg skrive om. Det er muligheter for en bedre knus pga større kontaktflate. Mer muligheter. Større mulighet for å unngå mel og forsatt få en knus man er ute etter.

Jeg har også en BB60 (men bruker ikke maltrør). Jeg fikk stilt mølla mi (monstermill) av gutta på Bryggselv da jeg kjøpte den, og den ble stilt på 1.5 mm. På Bryggselv tilpasser de malingen til utstyret du har når du bestiller knust malt, så jeg regner med at det er det de maler på når du oppgir at du har en BB60. Det har fungert utmerket på maling av bygg, men dårlig når jeg har malt hvete, som har mindre korn. Da jeg brygget hveteøl nå sist, stilte jeg derfor mølla på 1.1 da jeg malte hveten, og tilbake til 1.5 da jeg malte pilsnermalten. Det var 70 prosent hvete, og jeg fikk høyt utbytte, så dette ser ut til å være bra. Det er mulig jeg kan male bygg noe finere, også - men det har alltså fungert greit med den grove innstillingen.

Jeg har aldri vært plaget med stuck mash med den innstillingen jeg har hatt, men jeg fikk det med 70% hvete malt på 1.1. Riktignok kjørte jeg mesk uten skylling på den batchen, med mange steg og mye røring, så det er kanskje ikke så rart at jeg fikk ei solid kake med hvetemjølssement oppå rista. Det kan hende det hadde sett annerledes ut om jeg hadde kjørt det vanlige opplegget mitt med resirkulering med pumpe, og kontinuerlig skylling. (På den annen side så var det ikke noe problem; jeg trengte bare å røre opp maltsenga én gang, så gikk resten greitt.)

Jeg er veldig interessert i å høre hvordan det går med meskinga for deg nå, med den innstillnga der. Jeg har sjekka litt på amerikanske og andre fora hva folk skriver der, og 0.95 er fremdeles på den grove siden i forhold til det som ser ut til å være standard,så det bør gå fint.

Meskinga gikk bare bra den, men endte bare opp med OG 1,082 på 26 liter til gjæring. Oppskriften sa 1,092 på 25 liter. Blir kanskje litt for mye malt med 11,5kg til å bruke meskerøret når det bare skal gi 25 liter til gjæring. Mesket med 33 liter, skyldte med ca. 12 liter, og kokte i 1t 15min.

Takk - nyttig informasjon:).
Effektiviteten kan du veldig enkelt regne ut med denne: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/, (75% er en standardverdi, men mange kommer godt over 80%. Ser du på ppg, sier Palmer at 27 er OK, og at alt over 30 er veldig bra.)
Hvis effektiviteten er lav, vil jeg ikke se bort fra at den faktisk kan bedres ved å male grovere. Jeg vil gjette på at det kan være fordi det gir bedre sirkulasjon i mesken? (Men her er jeg på litt tynn is.)

Vært borte nå i 2 dager, ser ut som at den har gjæret hardt men jeg har vært borte. kan det være en ide å gjære uten lokk de første dagene når man har mye i dunken?

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    227,7 KB · Sett: 37
Står det i eit kjøleskap kan du fjerne lokket når det gjærer som mest.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

En blow off tube kan ellers være løsningen. Jeg fikk det rådet på Bryggselv å stikke en 6mm slange ned der du setter gjærlåsen, og led den over i en flaske med litt kokt vann i. Lager du hull i korken som passer akkurat, og så skrur korken løst i, slik at gass slipper ut, men forurensninger ikke inn, skulle vel dette funke som et system for å topphøte gjær, også

Tilbake
Topp