Maltmølle og kverning

Jeg veit ikke hva som er fordelen med å koble den andre valsen til drivakslingen med et gir. Er ikke det bare å utstyre mølla med et potensielt slitasjeproblem?
Fordelen er helt klart at begge valser mater malt, ikke bare den ene. Risikoen for at mølla begynner å spinne er totalt fraværende. Tenk på det som en bil med bakhjulstrekk på vinteren, der en vanlig BMW spinner på høyre bakhjul. En BMW M3 kverner med begge bakhjula.

Så lenge man har akslinger med gode rustfrie forseglede lager og ikke kobberforinger så kan jeg vanskelig forestille meg at det blir et problem. I bransjen jeg jobber er det temmelig mye girbokser spesielt i ferdigstilling, med delvis høy og meget høy belastning som bare funker 8 timer om dagen, 5 dager i uka i årevis. At godt lagrede akslinger blir drevet via tannhjul og/eller reimer skulle virkelig ikke være noe problem - om det er det så er konstruksjonen feil, eller ei eventuell reim for stram.
 
Miguel, når du fukter kan du ta av en halv kilo og kjøre den tørr til slutt.
Og neglebørste isteden for stålkost er som regel godt nok.
 
Hvis jeg har forstått det rett så må det da være et 1:1 "gir"? Altså ikke noe utveksling, ellers vil ene valsen spinne raskere enn den andre og da river du opp skall. Evt feste en gummi-strikk av noe slag mellom valsene, men da sliter du lagrene igjen..

Fukter man maltet så bør man ta en runde med stålbørste av og til, og det sliter litt på serrateringen over tid.

Tror det kommer ltt an på hvor mye vann man bruker. 2% har ikke ført til noe behov for rens, men jeg prøvde med litt mer én gang, og da måtte jeg gjøre reint.
 
Det var kanskje et større problem før at man sliter lagre/foringer med sideveis belastning når jeg tenker meg om. Da var det vel en del billige løsninger ute og gikk såvidt jeg vet.

Har jo stått på longboard i mange år og slet aldri med kulelagrene der, de ble jo utsatt for en del belastning. Samme med bilhjul.. de funker jo.
 

Såg ikkje så dum ut denne..Tanker?
Har til no lånt mølle med far min, men er litt tungvindt å drive å låne.. kanskje på tide å skaffe si eiga.
Vil bare påpeke at du er jammen heldig som har en far med mølle!! :) :beermug: :D
 
Mange gode argumenter for eiga mølle. Kjøpte ei sjøl hos Strømmen Hjemmebrygg nå nylig .
Planen er å kjøpe inn for ett lager hovedsaklig for basemalt men også de mest aktuelle spesialmalt.

Noen ide om dimensjon på kverninga, mm altså ?
 
Mange gode argumenter for eiga mølle. Kjøpte ei sjøl hos Strømmen Hjemmebrygg nå nylig .
Planen er å kjøpe inn for ett lager hovedsaklig for basemalt men også de mest aktuelle spesialmalt.

Noen ide om dimensjon på kverninga, mm altså ?
Det kommer an på hva slags malt du skal kverne, om du bruker håndsveiv, eller drill - og RPM i så fall, og mange andre ting. 1,2 mm blir nok in the ballpark uansett hva du gjør. Hvete har mindre korn og må dermed alltid kvernes for seg selv (1mm, eller mindre).
 
Mange gode argumenter for eiga mølle. Kjøpte ei sjøl hos Strømmen Hjemmebrygg nå nylig .
Planen er å kjøpe inn for ett lager hovedsaklig for basemalt men også de mest aktuelle spesialmalt.

Noen ide om dimensjon på kverninga, mm altså ?
1 mm er et greit kompromiss, har jeg kommet fram til etter hvert. Du kan også godt prøve med 0,9. Over 1 mm begynner du å få trøbbel med å få virkelig god knus på hvetemalt, og også litt med Maris Otter, som har noe mindre kjerner enn annet byggmalt.

Rug og havre krever en god del trangere innstilling - om det i det hele tatt går å få kverna det ordentlig. Jeg tror det går på den mølla du har, men min, som har tre valser, klarer det ikke, så jeg kjører dette maltet i blender:). Det blir bare mjøl av det, men det gjør ikke noe så lenge mengdene ikke er for store. Og siden disse ikke har hams, får du ikke problemer med tanninekstraksjon.
 
Tilbake
Topp