Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Fordelen er helt klart at begge valser mater malt, ikke bare den ene. Risikoen for at mølla begynner å spinne er totalt fraværende. Tenk på det som en bil med bakhjulstrekk på vinteren, der en vanlig BMW spinner på høyre bakhjul. En BMW M3 kverner med begge bakhjula.Jeg veit ikke hva som er fordelen med å koble den andre valsen til drivakslingen med et gir. Er ikke det bare å utstyre mølla med et potensielt slitasjeproblem?
Så lenge man har akslinger med gode rustfrie forseglede lager og ikke kobberforinger så kan jeg vanskelig forestille meg at det blir et problem. I bransjen jeg jobber er det temmelig mye girbokser spesielt i ferdigstilling, med delvis høy og meget høy belastning som bare funker 8 timer om dagen, 5 dager i uka i årevis. At godt lagrede akslinger blir drevet via tannhjul og/eller reimer skulle virkelig ikke være noe problem - om det er det så er konstruksjonen feil, eller ei eventuell reim for stram.