Maltoppbevaring

EHK

 
Hei,

Jeg kjøper typisk 50kg basismalt og 5kg spesialmalt av gangen. Er ute etter noen tønner som passer til å oppbevare malten i. Noen som vet hvor jeg får bestilt passende beholdere? Helst online.
 
Jeg oppbevarer den malten jeg kjøper i sekker, i sekkene. Det forutsetter at du har et tørt og skadedyrfritt rom, men ser ellers ingen grunn til ha det over i noe annet.

"Løsmalten" lar jeg også være i plastposene jeg får den i. Lukker med gaffatape. Kunne sikkert vært praktisk med bokser, men jeg har posene i samleesker for ulike kategorier på hyller i en liten maltbod i et hjørne av et rom, og det funker veldig greit.

Men dette var strengt tatt ikke svar på det du spurte om:).
 
Jeg bruker 15L næringsmiddelgodkjente bøtter fra Jula.
1. De er rimelige
2. Selv om du har mye malt og må fordele på flere bøtter, forblir de fleste uåpnet i motsetning til om du har én stor
3. De er lette å flytte / stable
 
Jeg oppbevarer den malten jeg kjøper i sekker, i sekkene. Det forutsetter at du har et tørt og skadedyrfritt rom, men ser ellers ingen grunn til ha det over i noe annet.

"Løsmalten" lar jeg også være i plastposene jeg får den i. Lukker med gaffatape. Kunne sikkert vært praktisk med bokser, men jeg har posene i samleesker for ulike kategorier på hyller i en liten maltbod i et hjørne av et rom, og det funker veldig greit.

Men dette var strengt tatt ikke svar på det du spurte om:).
Seriøst? du brygger på høyde med ett middels mikrobryggeri og så har du ikke lager hyller og bokser... jøje meg...
Meg og min bror driver 2 bryggerier, austom bekkjen nabobryggjeri, hadde først bokser fra clas ohkson slabla til taket, gikk heller dårlig. Hjulene på de gikk tvert gjenom bunn og kønn over hele gulvet..... Da ble det hyller fra biltema og flere kasser...har sikkert 20-25 nå og må nok ha mer hyller og mer bokser. I denne hobbyen kommer du aldri i mål
 
Seriøst? du brygger på høyde med ett middels mikrobryggeri og så har du ikke lager hyller og bokser... jøje meg...
Meg og min bror driver 2 bryggerier, austom bekkjen nabobryggjeri, hadde først bokser fra clas ohkson slabla til taket, gikk heller dårlig. Hjulene på de gikk tvert gjenom bunn og kønn over hele gulvet..... Da ble det hyller fra biltema og flere kasser...har sikkert 20-25 nå og må nok ha mer hyller og mer bokser. I denne hobbyen kommer du aldri i mål

En liten maltbod er tingen. Jeg har rigga min i hjørnet av et gjesterom:
Maltbod.jpg
 
Jeg bruker 15L næringsmiddelgodkjente bøtter fra Jula.
1. De er rimelige
2. Selv om du har mye malt og må fordele på flere bøtter, forblir de fleste uåpnet i motsetning til om du har én stor
3. De er lette å flytte / stable

De er fine, de bøttene, ja. Men å få tak i lokkene har vært en pine. De har bøtter i bøtter og spann, for å si det sånn, men ingen lokk. Nå var jeg akkurat heldig da jeg var innom på Karihaugen. De hadde hele tre lokk!

Jeg har planer om å begynne å brygge en del småbatcher, så jeg skal ikke ha dem til malt. Men det var en god ide å bruke dem til det. Kanskje jeg skal bruke dem til noen typer malt?
 
Bruker Smartstore Dry, veldig solide og tette bokser!
Er ikke så råflott at jeg har èn pr malt-type, så spesialmalt ligger i poser oppi de igjen.
Tenker at det er greit å ikke friste mus og andre kryp til å flytte inn i huset, derfor lufttett oppbevaring!

90051965_21085871.jpg
 
Har skjønt det som at det er greit å "bumpe" tråder her :)

Vurderer nå dette selv siden jeg er litt lei av å få variabel kverning og usikkerhet rundt oppmåling av malt og innhold når jeg bestiller fra bryggebutikk.

Hva er ideelle forhold i forhold til temperatur - går det bra i litt kalde boder som er nede på 5-10 grader? Det er tørt der men kan bli kaldt om vinteren.
 
Har skjønt det som at det er greit å "bumpe" tråder her :)

Vurderer nå dette selv siden jeg er litt lei av å få variabel kverning og usikkerhet rundt oppmåling av malt og innhold når jeg bestiller fra bryggebutikk.

Hva er ideelle forhold i forhold til temperatur - går det bra i litt kalde boder som er nede på 5-10 grader? Det er tørt der men kan bli kaldt om vinteren.

Tror ikke det er noe problem. Det er fukt som er den store fienden. Og så skal du vel helst ikke over normal værelsestemperatur.
 
Jeg har tenkt på dette selv. Skal pusse opp boda i garasjen hvor jeg brygger. Fikse gulvet, nye reoler, få avløp og litt anna forbedringer som forenkler renhold. Med nye reoler kommer muligheten for bedre oppbevaring av malt som nå er i sekkene sine eller zip-poser. Har sett på disse her fra Europris til basemalten.

Top Store 58 liter

Men av mindre volum er det Smart Store boksene fra Europris jeg har sett på. De funker sikkert greit nok. Så en merkelappholder på fronten, festa med 2-sidig tape.
 
Bruker de gamle gjæringskarene fra Europris og dels Jula-bøtter.

Retter for øvrig tittelen til tråden, slik den blir søkbar for fremtiden :)
 
Basemalt oppbevares i sekken det kom i. Bare stripser den igjen.
Spesialmalt vaakuumeres på nytt hver gang. Oppbevares i plastkasser som merkes med maskeringstape for full oversikt.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20201126-180527_Gallery.jpg
    Screenshot_20201126-180527_Gallery.jpg
    743,8 KB · Sett: 58
Basemalt oppbevares i sekken det kom i. Bare stripser den igjen.
Spesialmalt vaakuumeres på nytt hver gang. Oppbevares i plastkasser som merkes med maskeringstape for full oversikt.

Det beste er godt nok:). Men å vakumere hel malt er vel ikke nødvendig?

Jeg har alltid bare latt maltet være i de posene jeg får dem i. Det funker jo greit, men er litt klønete. Så nå går jeg over til å ha spesialmaltet på plastkanner. Jeg kjøper en del batterivann på Biltema til Starsan-blanding, og disse 4-literskannene skulle være ideelle til malt som jeg som regel ikke kjøper mer enn 2 kg av om gangen.
 
Tilbake
Topp