Mandarina Bavaria

kokkenrolv

Norbrygg-medlem
Noen som har gjort seg noen erfaringer med denne humlen?  Og som vet hvor man kan få fatt i den? 
Så vidt jeg kan se er det ingen i Norge som selger den.
 
kokkenrolv skrev:
Noen som har gjort seg noen erfaringer med denne humlen?  Og som vet hvor man kan få fatt i den? 
Så vidt jeg kan se er det ingen i Norge som selger den.

En god humle. Kan brukes i flere stiler.

Vanskelig humle å få tak i. Har en pale som gjærer, der er mandarina brukt :).

Fikk tak i noen kilo.
 
Fant den i en polsk nettbutikk, men de sender selvfølgelig ikke til Norge.  Spent på hvordan den funker i Pale Ale.  Tørrhumler du med den?
 
Dere som har smakt denne, hvordan vil den gjøre seg i en lager/pils? 
Ser at Cohumulone er oppgitt til 31-35%, kan man gjøre noen antakelser om hvorvidt den egner seg som bitterhumle?

Jeg har lyst å kjøre single hop, men er litt i tvil om jeg skal bitre med Magnum og kanskje legge til Saaz.
 
Har brukt den i bl.a. pale ale, både som bitter, smak og aroma.  Synes kanskje den fungerer best sammen med f.eks Amarillo.  Funker bra i brown ale og porter også, synes jeg.
 
Er klar over at dette er en gammel tråd, men lurer på det samme som Knut Inge.

Har lyst til å bruke den som single hop i en pils, men har ingen erfaring med den fra før. Noen som kjenner denne humla som kan synse et eller annet om det?
Har blitt min favoritthumle, men har tilgode å prøve den i pils.

Jeg tror det blir godt i en pils, men tviler på om det blir så typeriktig.
 
Har brukt MB i pale ale og IPA og den har ikke et slikt sitruspreg som de amerikanske, mer som saaz med litt appelsin.
 
Har smakt hydrometerprøvene, og det er iallefall ikke en særlig markant humle. Nesten så jeg slet med å skille den fra Saaz. Har tørrhumlet ca 1 gr/liter, litt kort tid og litt kaldt, blir spennende å smake. Oppdaterer etterhvert.
 
Slenger meg på denne. Hvordan smaker den? Utifra navnet burde den smake mandariner.. Smaker den slik eller er den mer amerikansk og at du finner mandarin hvis du leter litt? Vil du kunne plukke den ut i en øl med f.eks Amarillo og Citra, evt Centennial?
 
Skikkelig moden Appelsin synes jeg det smaker.. Ikke særlig sitruspreg. Tror den blir vanskelig å plukke i den gjengen. Men kommer vel an på mengden og når den brukes.
 
Oppdatering: kan anbefales til Pils!

Ikke særlig markant smak av humlen, ikke engang i et såpass nøytralt øl som pilsner. Med endel godvilje kan man skimte en tørr appelsin/mandarinsmak, godt balansert med jordaktig krydder, blomstereng og en liten dæsj melon.

Min pils er humlet utelukkende med mandarina bavaria, men selvfølgelig i ganske moderate mengder:
0.7 g/L Mandarina Bavaria Pellet (9.5% Alpha) @ 90 Minutes
0.7 g/L Mandarina Bavaria Pellet (9.5% Alpha) @ 15 Minutes
1 g/L Mandarina Bavaria Pellet (9.5% Alpha) @ 7 Minutes
1.5 g/L Mandarina Bavaria Pellet (9.5% Alpha) @ 1 Minutes
1 g/L Mandarina Bavaria Pellet (9.5% Alpha) @ 3 Days (Dry Hop)

Har planer om å bruke humlen i en IPA, men tror ikke den klarer å bære det lasset alene. Tenker å lasse på med Mandarina som senhumle, og spritze opp med mindre mengder Amarillo og Citra. I forholdet 4:1 sånn ca.
 
Har en Saison med kun Mandarina stående på 25 grader i gjæringsskapet. Gleder meg til å få den på fat og prøve det ferdig produktet. Vørteren var i hvert fall meget god, selv om alt sukkeret dreper en del av humlebildet.
 
Har en Saison med kun Mandarina stående på 25 grader i gjæringsskapet. Gleder meg til å få den på fat og prøve det ferdig produktet. Vørteren var i hvert fall meget god, selv om alt sukkeret dreper en del av humlebildet.

Hvordan ble resultatet av denne oppskriften? Jeg har selv liggende Mandarina og funderer litt på hva jeg skal bruke den til. Din saison høres veldig fristende ut.
 
En liten teori, som kan være helt feil. Denne komme fra Hüll, samme som Melon Hüll. Melon trenger kontakttid på noen uker før man får melon/jordbærsmak av den. Antar at det samme gjelder for mandarina for dens smaker.

Type tørrhumle en pils og la stå på 4c i ca tre uker.
 
En liten teori, som kan være helt feil. Denne komme fra Hüll, samme som Melon Hüll. Melon trenger kontakttid på noen uker før man får melon/jordbærsmak av den. Antar at det samme gjelder for mandarina for dens smaker.

Type tørrhumle en pils og la stå på 4c i ca tre uker.
Fin plan, fortell om det etterpå!

Har troen på lang og kald tørrhumling jeg også. Eksperimenterte med en IPA som hadde mistet mye aroma. I fatet slapp jeg en ball med citra blomst. Den lå der til fatet var tomt, har aldri vært i nærheten av en sånn aroma. Nesten litt mye av det gode [emoji1]

Fatet sto vel på 2 grader elns, i opptil 4-6 uker.


Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp