Mangel på kullsyre i sterk stout.

Har brygget en Imperial stout på 11.2 % ABV, og prøvd å karbonere på vanlig måte på flaske med sukkerlake og romtemperatur, uten ekstra gjær. Det har gått ca 2 måneder nå og det er knapt antydning til kullsyre i ølet. Mistenker at gjærcellene i ølet er døde som følge av den høye alkoholprosenten, selv om jeg brukte WPL001 som skal være egnet til dette.

Har vurdert å åpne flaskene tilsette et par tørrgjærs-korn(f. eks. Safale US-05, for å bruke samme gjæren) og korke flaskene på nytt.

Noen som har erfaring med dette? Eller har andre tips?

Jeg har gjort det, og det har fungert fint. Men jeg rehydrerte gjæren først, og innbiller meg at det var lurt. Karboneringen tok fremdeles ganske lang tid.

Jeg satte en imperial stout for 1,5 mnd siden og denne var godt karbonert etter en uke. Jeg gjæret den med wlp007 og flasket den med 1 gram nottingham tørrgjær på 20 liter.

Jeg vet ikke hva temperatur du har karbonert ølene ved, men på 2 måneder burde det være greit med kullsyre. Du kan jo prøve å tilsette noen "korn" med nottingham tørrgjær i hver flaske og korke på nytt for å se om det kan hjelpe. Det er jo en annen
gjærkultur som kanskje kan spise sukkeret?

Om du ikke allerede har gjort det kan du prøve å vende flaskene opp ned for å få gjæren i suspansjon igjen for å se om dette hjelper.

Tilbake
Topp