Mangel på stormgjæring

Hei.

Satt et woodforde headcracker ekstraktsett på tirsdag. Brukte safale - us05 som gjær. Sprinklet bare posen over vørteren, rehydrerte det ikke. Har siden stått på kjøkkenet som har vært alt for kaldt. 15-17 grader vil jeg tro. Det har pluppet litt i gjærlåsen, men ikke spessielt mye. Fått satt opp varmen på kjøkkenet nå til 22 grader. Er brygget ødelagt mtp mangel på stormgjæring? Er det noe jeg kan gjøre for å redde det, eller er det bare å tømme ut, så begynne på nytt?

Jeg gjorde samme feil som du, glemte å sette opp varmen på kjøkkenet. Oppdaget det et par dager etterpå.
Satte opp tempen, og ventet et par dager til. Gjæringen tok sig fort opp, men ikke helt til forventet nivå.
Øllet smakte dog som det skulle.
Mitt råd, vent å se.

15 til 17C til å begynne med med Us-05 går helt fint. Har heller ikke alltid hatt stormgjæring i bøttene,
men det har ikke ført til at ølet er blitt dårlig. Starter oftest -05 ved denne temperaturen.
Hadde latt det stå ved 22C nå til det var ferdig.
Vet at andre har startet Us-05 ved lavere temperatur.

15-17 grader er finfin starttemperatur for S-04. Om du øker til 22 grader og stormgjæringen starter vil du fort få både 24 og 25 grader i vørteren, og det er for høyt. Skal du heve tempen så gjør det forsiktig.

Det er også mulig du har en liten lekkasje et sted, plopping i gjærlåsen er ikke en veldig pålitelig indikator. Skumlag på toppen sier mer, det sikreste er å måle SG for å følge med på hva som skjer.

Edit: Så nå at dette har stått nesten en uke allerede, så da ville jeg målt SG og sett hvor landet lå.

jeg får veldig sjeldent stormgjæring med us-05, selv om jeg rehydrerer så jeg vil tro at alt er i skjønneste orden.

Har fått målt SG. 1.020. Smakte så på vørteren, det var ikke så gærn smak på det. Har jeg bekymret meg uten grunn?

Har fått målt SG. 1.020. Smakte så på vørteren, det var ikke så gærn smak på det. Har jeg bekymret meg uten grunn?

Ja, det er jeg relativt sikker på. La den bare stå til den har gjort seg ferdig med primærgjæringen. Så kan du måle igjen. Det er forresten ikke vørter lenger, det er faktisk øl ;)

Ja, det er jeg relativt sikker på. La den bare stå til den har gjort seg ferdig med primærgjæringen. Så kan du måle igjen. Det er forresten ikke vørter lenger, det er faktisk øl ;)

Så fantastisk. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet da :)

Tilbake
Topp