Mangler 10L!

Hei.
Satt mitt første brygg her for noen uker tilbake, all grain. Det var en Belgisk Wit og sluttvolumet skulle være på 25L. Jeg bomma "litt" med mengden skyllevann og endte da opp med et sluttvolum på 15L som jeg har flasket og satt til modning.
Jeg lurer på hva som skjer med ølet når det blir 10L for "kraftig". Er det helt ødelagt eller bare veldig sterkt?

-John A-
 
Kanskje det ble en slags 'verboden vrucht'.  Det er et øl som består av oppskriften av et witbier ganger 1,5. :) (om jeg husker rikke feil)
 

Vedlegg

  • bieren_hoegaarden_verboden_vrucht.jpg
    bieren_hoegaarden_verboden_vrucht.jpg
    13,8 KB · Sett: 314
Odland skrev:
Oisann... flaskebomber kanskje.

Eh, nei? Om det er ferdig utgjæret og ekstra sterkt er vel sjansen for det minimalt. Men selvsagt lurt å måle OG og FG, bare for å vite hva du produserer av en viss oppskrift og fremgangsmåte på det utstyret du bruker. Så blir det lettere å justere til senere og få det ølet du vil ha.
 
Hvis det blir en "kraftig" Wit kan du jo kalle den "Kraftig Wit".....så er problemet løst.
Uten målinger kan vi ikke gi deg ett konkret svar, ødelagt tror jeg ikke den er, med mindre du har gjort noen andre feil..
 
Kjetil S skrev:
Odland skrev:
Oisann... flaskebomber kanskje.

Eh, nei? Om det er ferdig utgjæret og ekstra sterkt er vel sjansen for det minimalt. Men selvsagt lurt å måle OG og FG, bare for å vite hva du produserer av en viss oppskrift og fremgangsmåte på det utstyret du bruker. Så blir det lettere å justere til senere og få det ølet du vil ha.

Tenkte bare det kunne vært en mulighet. Vet jo ikke hvor langt det har gjæret seg ned. Gjæringen kan ha stoppet for tidlig, men det blir jo bare spekulering fra min side.
 
Det blir antakelig veldig sterkt, dette kan du regne sånn cirka ut i Beersmith.
Tror ikke det skal være noen risiko for flaskebomber men det er jo bare å sette dem trygt for sikkerhets skyld.
Kan hende at ølet får "spritsmak" siden det blir sterkt uten at du har med mere humle eller smak fra andre malter. Etter min smak blir ikke en wit eller pils god hvis den er for sterk, mens et øl med mye smak godt kan være sterk.

Uansett er det bare å ha is i magen, det blir nok uansett drikkende.
 
Påenget her er:
Du må foreta målinger og loggføre hva du foretar deg, gjerne også skrive ned hva du synes om resultatet.
Dette er en god metode for å utvikle seg som brygger.

Hvis ditt oppsett har ett veldig lavt utbytte kan dette bli en bra Wit.
Hvis du hadde høyt utbytte av maltet kan dette bli en alkoholmessig sterk øl, kanskje høy FG og andre egenskaper som gir en mindre typeriktig Wit. 
Kanskje blir det likevell ett godt øl, bare ikke typeriktig.
Typisk for alkohol sterke øl er at de har godt av lagring for å runde av en del av de ekstreme smaksopplevelsene og heller få ett litt rundere men mer komplekst smaksbilde.
 
Tilbake
Topp