Mangopuree i wheteøl.. Hvor mye?

Dags for nytt innlegg :

Fikk ideen av høna mi, hvorfor ikke lage en wheteøl med mangosmak?

Ja! Tenkte jeg. MEN! Hvordan og hvor mye?

1.Jeg tenkte å bruke hefeweizen som base
2. Jeg tenkte å bruke en puree med 90% mango og 10 % sukker i.

Spørsmålet blir da: når har jeg oppi mangoen? Og hvor mye puree pr liter? Må jeg stikke om? Og blir gjæringstida forlenget?

Tenkte å gjære på 22 grader for en fruktig øl
 
Har ikke erfaring med den puréen, men ville fulgt produsentens anbefaling, som er ca 300 ml til en 25 l batch. Så kan du justere neste gang du brygger samme type, etter smak. Jeg antar at det er den fruktpuréen fra bryggselv du spør om?
 
Anbefaler å sjekke en del andre tråder her på forumet, der bruk av blant annet aprikos(puré) har blitt grundig diskutert. Søk på 1664 Blanc, for eksempel.

Hvilken gjær skal du bruke?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For å gjøre det enkelt har jeg valgt å bruke ett ekstrakt kit fra coopers på wheteøl med den medfølgende gjæren.

Fruktpureen kjøper jeg på Grønland, men har samme sammensetning som den fra bryggselv ja

Fant svært lite på dette med puree, men tilsetter jeg evt pureen oppi gjæringskaret ved starten av gjæringa eller etter stormgjæringa?
 
For å gjøre det enkelt har jeg valgt å bruke ett ekstrakt kit fra coopers på wheteøl med den medfølgende gjæren.

Fruktpureen kjøper jeg på Grønland, men har samme sammensetning som den fra bryggselv ja

Fant svært lite på dette med puree, men tilsetter jeg evt pureen oppi gjæringskaret ved starten av gjæringa eller etter stormgjæringa?
Det vanlige er å tilsette i sekundær, etter stormgjæringen. Det har ihvertfall jeg gjort de få gangene jeg har tilsatt frukt.
 
Jeg tilsatte Aprikospure i en Wit, inspirert av 1664 Blanc. tilsatte 1kg pure i 25 liter etter stormgjæring. Syns det smaker litt aprikos men langt fra like mye som orginalen. Men vet ikke hvordan den blir ved lagring, kanskje puresmaken kommer mere frem da.
 
For å gjøre det enkelt har jeg valgt å bruke ett ekstrakt kit fra coopers på wheteøl med den medfølgende gjæren.

Fruktpureen kjøper jeg på Grønland, men har samme sammensetning som den fra bryggselv ja

Fant svært lite på dette med puree, men tilsetter jeg evt pureen oppi gjæringskaret ved starten av gjæringa eller etter stormgjæringa?

Det anbefales vel av de fleste å tilsette etter den verste stormgjæringen. Jeg brygget en wit med hermetiske aprikoser som jeg moste til puré og tilsatte etter tre-fire dager. Stakk ikke om. Jeg brukte 1,1 kilo på en 25 liters batch, uten at det gjorde noe voldsomt ut av seg. Diskret aroma og smak av aprikos.

Jeg brukte WLP400. Ville vært forsiktig med for høy gjæringstemperatur hvis det er den du bruker. Heller starte på 17-18 grader og skru opp etter hvert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg synes riktignok Rheinheitsgebot går en smule langt, men likevel; det må jo gå ei grense et sted ... og mangopuree befinner seg definitivt på den gærne sida:D.

Høner er ålreite dyr, hvis du lurte på om jeg hadde fordommer i den retningen;).
 
Jeg synes riktignok Rheinheitsgebot går en smule langt, men likevel; det må jo gå ei grense et sted ... og mangopuree befinner seg definitivt på den gærne sida:D.

Høner er ålreite dyr, hvis du lurte på om jeg hadde fordommer i den retningen;).

Jaja, jeg tror jeg skjønner hva du mener. For mye dilldall i ølen

Men om det ville funka? Jeg prøver!

Ser jo folk på forumet lager bringebærøl, og øl med aprikos. Så da prøver jeg med mango
 
Jeg smalt oppi 500g av Bryggselvs pasjonsfruktpuré på 25 liter Wit. Det ble helt magisk, men om det blir likt med mango aner jeg ikke ;)
 
har 50 liter wit med 2 kg puree stående til gjæring nå. akkurat passe med smak fra pureen. beregn en uke ekstra gjæringstid
 
Har lurt litt på detta med fruktpure selv..Hiver dere pureen rett i karet? Eller må det kokes/behandles på noen måte?
 
Tilbake
Topp