Mangopurre

Heii, det har blitt stadig mer og mer populært med NEIPA at jeg har lyst å prøve meg på en IPA med masse mango smak.

Spørsmål 1: mango biter frossne, opptinet eller mangopurre?

Spørsmål 2: slenge det oppi i primær, etter stormgjæringen, eller sekundær?

Spørsmål 3: hva gjør man for å få ølet litt mere i den sure klassen?

Takk

Jeg brukte 1 kg prué på 23L slang det oppi etter 3 dager selv med mye fart i gjæren.
Den ble veldig fruktig, men ikke veldig mye mango smak, men god aroma av mango.
Fargen på ølen ble veldig lik NEIPA

Vedlegg

• IMG_20161216_165954.jpg
    IMG_20161216_165954.jpg
    171,4 KB · Sett: 57
Jeg brukte 1 kg prué på 23L slang det oppi etter 3 dager selv med mye fart i gjæren.
Den ble veldig fruktig, men ikke veldig mye mango smak, men god aroma av mango.
Fargen på ølen ble veldig lik NEIPA
Hvordan er det å flaske med purre oppi karet? eller stakk du om til nytt gjærkar etterlever? :)

Dersom du bruker puré i stedet for biter så blir det lett veldig grumsete. Ikke sikkert det gjør noe i en NEIPA, dog...

Hvis du vil ha et surøl må du nesten bruke bakterier. Dersom du kun vil justere balansen litt (som når man smaker til supper osv) er det bare å bruke melkesyre (når som helst) eller surmalt (i mesken).

Dersom du bruker puré i stedet for biter så blir det lett veldig grumsete. Ikke sikkert det gjør noe i en NEIPA, dog...

Hvis du vil ha et surøl må du nesten bruke bakterier. Dersom du kun vil justere balansen litt (som når man smaker til supper osv) er det bare å bruke melkesyre (når som helst) eller surmalt (i mesken).
Det er det jeg og tengte, at det blir fort "grumsete" men det er vell bare å stikke om til nytt kar å håpe det vil klarne opp etter noen dager?

Kg brygger nå en bringebær øl. Gjæring var ferdig så jeg stakk om til nytt kar. Lurer på å få litt mer syrlighet? Hvordan går jeg frem med å tilsette bakterier/melkesyre osv?
(Er ganske ny på den type greie)

Tilbake
Topp