Mangrove Jack's M29 French Saison Erfaringer?

Hei godtfolk!

Var å handlet inn ingredienser for en Saison isted. Oppskriften blir som følger:

3.5 kg Pilsner malt
0.5 kg Munich 2
0.5 kg Wheat Malt
0.1 kg Crystal malt (120 EBC)
0.4 kg Sukker

Humler:
25 g EKG 60 min
30 g Fuggles 15 min
30 g Fuggles 2 min

Est. OG: 1.060
IBU: 32
Batch size: 20 L

Gjæren skulle være Belle Saison, men da de ikke hadde den på butikken jeg var på, så gikk jeg for Mangrove Jack's M29 French Saison.

Planen var å gjære på 28-30 grader stort sett hele gjæringsforløpet. Tenkte å kjøre på samme temp. med M29 også.

Noen som har noen erfaring med denne gjæren? Hvordan ble evt. resultatet
Ser nå at jeg glemte å kjøpe inn EKG. Kan jeg erstatte denne med Fuggles uten at det blir noen store endringer?
 
For all del ikke begynn på 28 grader. Å få fusel er lettere sagt enn gjort hvis du ikke kjenner gjæren fra før, selv om det står på pakka..

Ville begynt pitch på 19. Opp til 21, og så opp til gjæringstemp ila tre døgn.
 
For all del ikke begynn på 28 grader. Å få fusel er lettere sagt enn gjort hvis du ikke kjenner gjæren fra før, selv om det står på pakka..

Ville begynt pitch på 19. Opp til 21, og så opp til gjæringstemp ila tre døgn.

Ja når du sier det, så leste jeg vel at den kunne få stige naturlig de første 2-3 dagene. Deretter kan man gå opp på ca 28 grader?
 
Ja. Stemmer. Lett å se seg blind på gjæringstempen. Start "kaldt" så får du drikkbart øl. Når du har blitt kjent med gjæren så kan du pushe den.
 
jeg mener å se gode resultater med å begynne på 17 grader (med wlp565 og 566, altså Dupont-typer) og la det stige med en grad eller så om dagen. Veldig rolig gjæring, og null fusel. Er klar over at det er godt under anbefalt, men det ser ut til å funke.

Aner ikke hva slags variant MJ-gjæren er, så dette er kanskje helt uinteressant.

(Og jeg får ikke problemer med 565. OK, dette er ikke øl med høy OG, det er vel helst da 565 sliter?)
 
Brukt den flere ganger - om det ikke er søstera til Belle Saison så er den i alle fall beslektet :)

Hatt god erfaring med pitch på 18 - holde den der i 24 timer, deretter ta den opp til 28-30 i løpet av 48 timer. Synes den blir alt for nøytral hvis den ikke presses opp i temp.
 
Andre med erfaring fra m29? Brygget en rug-saison med den på torsdag. Endte med OG på 67. Satte den rett på baderomsgulvet, noe som pleier å gi temperatur på mellom 21 og 23 (har ikke temperaturmåler på det karet) og pakket den inn i liggeunderlag på fredag. Var bekymret for manglende liv i låsen siden lørdags kveld og målte SG i dag og den hadde ramlet ned til 4... Usikker på hvordan jeg skal tolke det, men det smaker da anstendig fra målerøret. Syns det var veldig raskt jobba av gjæren.
 
Kanskje, kjenner ikke til mer enn det lille jeg nå har lest meg opp på her på forumet. Men jeg kan vel være glad for at jeg brukte et ganske slitent kar uten kran til dette, koster meg ingenting å kasserere det, eller lage en ny variant rett på gjærkaka.
 
Tilbake
Topp