Manifold i bunnen av kjøleboks(deler?)

Heisann dere som har laget manifold i bunnen av kjølebokser tidligere, hvor får dere tak i rørdeler til dette.
Har vært innom biltema her på Sandsli i Bergen, men der var det heller tynt med kobberrør i rett størrelse.
Hvilke rør bruker dere, og hvor fikk dere tak i? :)

Jeg bruker også 12mm rør.
Det er værre med gjennomføringen igjennom kjøleboksen.
Skal innom en rørlegger og se om de har noe som kan brukes :)

Kom nettopp derfra! :) Da var det i hus, så får jeg ordne overgang til gjennomføringen via min rørleggeronkel :)

Eneste som jeg gruer meg til er å sage riller i rørene, kanskje jeg må spandere på meg en dremel!

Jonis skrev:
Kom nettopp derfra! :) Da var det i hus, så får jeg ordne overgang til gjennomføringen via min rørleggeronkel :)

Eneste som jeg gruer meg til er å sage riller i rørene, kanskje jeg må spandere på meg en dremel!

Det er ikke så ille galt med arbeid, skaff deg en skrytvinge, koster betydelig mindre enn en dremel, og da går det unna lekende lett :)

Ja, baufil og skrutvinge er like raskt. Kobber er mykt.

Jeg har dremel, men problemet er at kappeskivene lett knekker, så det går nok like fort for hånd.

Jonis skrev:

Kjøp rør kutter på CO gjør det enkelt å lage riller :))

Eg trur ikkje Dremel er løysinga.  Dei er litt for pinglete. 

Da e mykje enklare å saga så mange slisser med den saga som eg har på verkstaden min - men det blir ein dyr mesketank om du skal investera i denne.  På den andre sida: kopar er ikkje akkurat så hardt som rustfritt så du slit deg ikkje ut med å saga slisser for hand heller. 

Vedlegg

• wal-zer.jpg
    wal-zer.jpg
    61,2 KB · Sett: 476
Alle har vel minst en vinkelsliper? Med tynn kappeskive er jobbern gjort på 5 min.;D

Eg kuttet med dremel. Det ble en del knekte slipeskiver og tok litt tid, men eg er godt fornøyd med resultatet.

Eriki skrev:
Er det egentlig noe spesielt som hidrer for å bruke plastrør?

Går fint med pex røra fra biltema. Har brukt det til 5 brygg før jeg bytta ut til kobber. Kutta rillen der med en bosch multikutter. Da blei rillene utrolig smale, hadde vel en avstand på 5mm-10mm mellom rillene. Kjørte full "pupp" på krana og aldri stuck mash ;-)

fordi jeg fikk tak i 15mm kobber rør gratis ;D . Men har likevel tenkt og bruke pex røra av og til. Kan også si at at jeg brukte kobber "benda" altså 90 grader og t-rør i kobber sammen med pex røra. Da kom hele rørsystemet helt ned på bunnen av iglooen :)

Jeg har brukt pex rør i ett år nå, og ser ingen grunn til å bytte :) De tåler vår bruk, selv om de oppgitt til maks 80 °C.
Lette å bygge med, og enkle å plukke fra hverandre for reingjøring.

H45sjUzT

Georg J. skrev:
Jeg har brukt pex rør i ett år nå, og ser ingen grunn til å bytte :) De tåler vår bruk, selv om de oppgitt til maks 80 °C.

H45sjUzT

Helt enig. Tåler mer en 80 grader :) Flott rør system forøvrig;-)

Lasse80 skrev:
Georg J. skrev:

H45sjUzT

Helt enig. Tåler mer en 80 grader :) Flott rør system forøvrig;-)
De er oppgitt til 80 grader pga trykkbelastning, og ikke utslipp av giftstoffer. Men mesken er vel ikke over 80 grader? :)

Jeg har tilgang til rustfrie rør og kan få så mange hull jeg ønsker av 2 el. 3 mm størrelse borret maskinelt. Det jeg lurer på er hvor mange hull jeg bør velge. Størrelse, avstand, og hvor stor "del" av røret skal være dekket av småhull? Er det ok å gå for 18mm? Bør jeg borre hull i halve overflaten, altså hele undersiden? Rørene skal brukes i en 36l kjøleboks. :)

Tilbake
Topp