Manifold til kjøleboks

Hei!

Jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal lage en manifold til min Igloo kjøleboks som forhåpentligvis kommer i posten i løpet av uka. Jeg har forstått det slik at manifolden bør dekke mest mulig av bunnen og ha en symmetrisk utforming, men jeg mener å ha lest et sted at dette kun gjelder ved kontinuerlig skylling?

Det blir nok i første omgang partiskylling her i gården, så kan jeg da like gjerne lage en enkel patent med ett enkelt kobberrør, evt. noe som ligner på et bazooka-filter uten at dette går utover effektiviteten?

Kan jo også legge til hvorfor.

Når du kontinuerlig skyller med rent vann så virker det ved hjelp av diffusjon og at vannet "vasker" med seg søtstoffer. Da vil du ha fordeling av vannet fra toppen og et avtrekk som dekker hele bunn slik at vannet ikke finner enkleste, korteste og raskeste vei gjennom maltsenga til utløpet.

Når du partiskyller så rører du kraftig rundt for å få søtstoffene løst opp i vannet du har tilført. Da vil søtstoffene løse seg opp i det vannet og da har du en løsning (vørter) som det bare er å tappe ut av karet.

Tilbake
Topp