Martin J´s Sweet Wheat

Må bare dele denne da jeg er særdeles fornøyd med resultatet. Hadde blindtest på denne og Paulaner Hefe-Weissen blandt en bråta med folk. Fortalte at en av ølene var hjemmelaget og at den andre var Paulaner. Det var et støre (ikke nødvendivis de mest kresne, men alike vel) publikum som ikke klarte skille dem, men når de ble truet synes alle at en av dem var best, det var min:) Det var en god kveld som fremdeles motiverer... :)

Statistics
Volume: 22 liters
OG: 1049
FG: 1011
Alcohol: 5 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 15 IBU
BU/GU: 0.3

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 2000 grammes
Wheat Malt 3200 grammes
Cara Pils 37 EBC 300 grammes
Cara Red 40 EBC 0 grammes


Mash schedule: 67 degrees for 70 minutes, 75 degrees for 15 minutes
Hops
Hallertauer 3% alpha 40 grammes 60 minutes
Hallertauer 3% alpha 10 grammes 10 minutes


Fermentation
Yeast: 3638 Bavarian Wheat
Fermented at 19 degrees C for 3 days.
Fermented at 21-24 degrees C for 6 days.

Comments:

15 l vann til innmesking


etter 70 min tilsetter jeg 5 l kokende vann for å øke temp til 72-73 gr. tapper så 4 liter fra meskekaret og varmer det opp til 85 gr og har det tilbake i meskekaret for å øke mesketemp til 75. Bruker kokende vann til skylling, da holder mesken tett oppunder 80 gr.


Ingen irish moss


1,5 liter starter av en pakke 3638 Bavarian Wheat + 1/2 ts gjærnæring.


180 g sukker til carbonering.


Nå har jeg smakt på den, og dette må jeg si ble virkelig vellykket, fantastisk gjær:)


Notat: Kunne kanskje ertattet all cara pilsen med 500 g cara red for farge og litt fyldigere sødme.
 
Høres knall ut! Jeg ville dog være forsiktig med å bruke såpass store mengder Cara Red. 0 gram kan bli litt i overkant!
 
Brukte ingen ting, 0 gr som det står i oppskriften, kun carapils. Tanken er å bruke 500 g carared i stedet for 300 g carapils. Dette for å få noe fyldigere sødme og også for å komme nærmere Paulanerens lett rølige farge.


m:)
 
Tilbake
Topp