Marum IPA (min første IPA)

hole

 
Her er mitt pågående bryggeprosjekt:

Marum IPA
American IPA

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):          21.0
Total Grain (kg):        6.620
Total Hops (g):          172.60
Original Gravity (OG):    1.074  (°P): 18.0
Final Gravity (FG):      1.013  (°P): 3.3
Alcohol by Volume (ABV):  8.04 %
Colour (SRM):            9.4  (EBC): 18.5
Bitterness (IBU):        45.3  (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 70
Boil Time (Minutes):      85

Grain Bill
----------------
5.450 kg Pale Ale Malt (82.33%)
0.600 kg Cane Sugar (9.06%)
0.200 kg Aromatic Malt (3.02%)
0.170 kg Caramunich I (2.57%)
0.100 kg crystal domen mørk (1.51%)
0.100 kg ristet hvete (1.51%)

Hop Bill
----------------
15.0 g Summit Pellet (15.8% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
15.0 g Citra Pellet (13% Alpha) @ 20 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
23.0 g Cascade Pellet (6% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (1.1 g/L)
5.0 g Summit Pellet (15.8% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (0.2 g/L)
20.0 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 5 Minutes (Boil) (1 g/L)
20.0 g Cascade Pellet (7.8% Alpha) @ 0 Minutes (Aroma) (1 g/L)
17.6 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 0 Minutes (Aroma) (0.8 g/L)
10.0 g Summit Pellet (15.8% Alpha) @ 0 Minutes (Aroma) (0.5 g/L)
19.0 g Cascade Pellet (7.8% Alpha) @ 7 Days (Dry Hop) (0.9 g/L)
14.0 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 7 Days (Dry Hop) (0.7 g/L)
14.0 g Summit Pellet (15.8% Alpha) @ 7 Days (Dry Hop) (0.7 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 64°C for 60 Minutes.
Fermented at 19°C with WLP001 - California Ale

Notes
----------------
Jeg kommer nok ikke til å kjenne alkohol styrken sikert på dette ølet siden jeg ikke klarte å holde eksakte mål. jeg har og blitt lurt av feilkalibrert hydrometer. saver nå med kalibrerte målinger, dette er nok ganske nære virkligheten viss effektiviteten er på ca70%

Sølte bort ca 2 liter men silte vørteren for å få med mere veske. må nok regne med litt bundfall.

glemte også å ha i Irish moss

29/09 12 : Tørr humlet idag med 19-14-14 gram cascade-citra-summit brygget er nå nesten utgjæret ca 6-7 dager etter start.
skall ha det meste av dette brygget på Trykk dunken (noe skall jeg flaske og spare) vurderer ved overføringen om 7 dager vorvidt jeg skall ha i mere tørr humle på dunken.

Recipe Generated with BrewMate





Noen som har noen komentarer?         
Eller noen som har brukt disse humlene før?                      Dette er min første IPA
 
MYE mer humle i aroma- og tørrhumletilsettingene!

Summit er ganske heftig i store mengder, så ikke overdriv, men du kan fint bruke to-tre ganger så mye humle i en dobbel ipa.
 
I går tappet jeg denne over på min trykkdunke det blev ca 19 liter med en FG på 1.012. den smakte meget bra men som gahr sier den hadde for lite humle aroma/smak.
Så jeg tillsatte mere humle: 20 gram humle blanding i varm sukkerlake(60 gram sukker) fikk trekke 2-3 minutter før avkjøling. og så 45 gram rett i trykkdunken. Blandingen var 40 gram cascade, 10 gram summit og 15 gram citra.

Smaken(før ekstra humletilsettning) må beskrives som blandet sitrus (lett søtet lemonade, hermetisk mandarin og hint av tropsk frukt) men den var for mild til å balansere denne IPA'n. IPA kjennere ville nok hatt litt mere bitterhet også men jeg liker at bitterheten er noe dempet så lenge den balanserer ølet.

Neste gang kjøper jeg nok 200 gram med cascade og bruker nok det meste, men jeg liker blandingen med summit og citra. gleder meg til ølet er karbonert ferdig og humla er felt ut. Da blir det IPA ala cask ale  :biersmile:
 
Dette er et av mine beste brygg til nå, lukter og smaker nesten som tropisk juice. ølet er grumsete enda men humle partiklene er felt ut, skummstabiliteten er helt rå, det ligger enda et godt lag med skum i glasset en god stund etter at glasset er drukket tomt. Kan 100g med lettristet hvete gøre dette eller? Dette kan bli et farlig øl siden det er så lett drikkelig, det blir nok ikke så gammelt. Dette blir en av mine faste oppskrifter, bare små justeringer trengs for å gjøre dette til en vinner. :biersmile:
 
Leste du hele tråden så har du oppskriften. Men jeg ville byttet ut citra med Amarillo. Og øk mengden tørhumle. Liker summit veldig godt men vær forsiktig den gir en løkaktig aroma når brukt I store mengder.
 
Tilbake
Topp