Mash- og first wort hopping

Oj dæven, ølet går gjennom dette gedigne filterhuset på vei til tappekranene! Hehe, det hadde vært noe. Tror ikke vi kommer til å ha noe slikt på mikro'n derimot :p.
 
Vel, joques, skal du servere noe av pilsen din på NM med en slik hopback? Jeg er veldig glad i den humlearomatiske Jever, så da blir det poeng på deg ;).
 
Jeg har enda et fat med pils, men er ikke helt sikker på om jeg tar den med på NM. Det er et par ting jeg kanskje ikke er heelt fornøyd med ennå, men får se hvordan det smaker et par dager før dagen :)

Hopback har jeg uansett ikke!
 
Vi prøvde en hopback/percolator med vårt siste brygg hos Den Gyldne Draabe (tidl. OHL). Hopbacken hadde ligget på lageret uten noensinne å ha vært i bruk, så nå var det på tide! Den så egentlig ut som en aspargeskoker, og vi tror den faktisk var det i dens tidligere liv. På én side øverst var det sveiset på en inngang, mens på den andre siden nederst var utgangen. Gryten inneholder en silbunn, og lokket er løst. Dvs at man må være veldig nøye med tilførsel og utpumping av vørter for å holde nivået akkurat lik. IPA'en ble veldig duftende, og dere får nok bedømme den på NM :). Selve ølet ble veldig bittert av seg selv, så vi får se hvem som tåler denne humlebomben.
 
Det ser spennende ut Grove, men er veldig usikker på om det blir noe fart i den krana før filterhuset... Vi får gi den skikkelig test til neste uke..

Nå blir Humlenes Konge!

Det ser råfett ut!
 
Fett, ja. Jeg gleder meg. :)

Det må nok settes relativt høyt trykk på fatet for å kunne trykke ølet gjennom filterhuset da det vil være en del motstand p.g.a humlene, stigerøret og slangene (1/4"). Den første krana har ganske lang og trang slange (3/16") i håp om at ølet ikke kommer altfor fort, men at det hele balanseres.
 
Den blir bra! Leste ett av kommentarene på bloggen din og der var det noen som sa at det ble ganske lite CO2 igjen i ølet. Kanskje det er like greit å bruke en sånn Guinness-aktig kran og tappe den som en bitter (avhengig av hva slags øl du skal presse igjennom da).
 
Eduard skrev:
Den blir bra! Leste ett av kommentarene på bloggen din og der var det noen som sa at det ble ganske lite CO2 igjen i ølet. Kanskje det er like greit å bruke en sånn Guinness-aktig kran og tappe den som en bitter (avhengig av hva slags øl du skal presse igjennom da).

En stout-kran er jo absolutt en tanke da det vil gi et enda mer kremet inntrykk. Derimot vil en slik kran være med på å øke motstanden i systemet. Det må nok prøves. :)
 
Husk å teste et slikt system før du bruker det på f eks NM2007. Det kan hende at ølet likevel inneholder for mye kullsyre til at det går an å tappe med en slik kran, med et altfor skummende resultat. På mikro'n kan en for karbonisert øl være umulig å tappe pga skum, og det er kipt.
 
Jeg har 2 sånne kraner, de har det som kalles "sparkler plates" inne som kan fjernes, en metalplate med noen veldig lite huler i den, så at ølet blir presset gjennom det. Har bare bruk det til en stout med blanding av nitrogen og CO2. Det virker bra, men ølet er helt flatt etterpå, slik som det er når man har åpnet en boks Guinness og hellet det ut i glasset. Aldri brukt det til CO2 allene, så jeg vet ikke hvordan det fungerer.
 
Vel, Grove, det var litt av en opplevelse å smake på din Randall-IPA! Vannvitting mye humlearoma og en kraftig bitterhet fra før ble litt av et øl! Det er nok det mest humlete ølet jeg noensinne har smakt på, og da er #100 med.
 
Vi prøvekjørte en skotsk ale hos Grove på torsdagen før NM med 56 gram centennial. Denne ølen var litt flau i smaken fra før av og etter noen minutter i Randallen hadde ølen en nydelig aroma, etter 1 time kom smaken for fullt. Satt og smattet lykkelig på t-banen hjem med humlesmak i munnen, det var vanvittig godt.

En sikker vinner på en ale som har mistet mye av sin humlearoma!
 
Tenkte jeg skulle prøve et nytt triks som jeg hørte om på Basic Brewing Radio. Ha humle i varmt (ikke kokende) vann, la trekke i 10-15 minutter. Hell så vannet (uten humlen) over i det ferdige ølet. Skal gi god humlearoma. Jeg har kjøpt en presskanne til dette formålet :)

Det blir seff ikke like masse smak som med Randallen, men som et alternativ til tørrhumling synes jeg det virker veldig interessant.
 
Det minner meg litt op den testen man kan kjøre når man bruker humle fra egen hage. For å sjekke hvor sterkt det er lager man en slik 'te' med hagehumlen og en te med humle med kjent alpha-% :).
 
Joakim,

jeg mener å huske at i et av de første prorgramme til Basic Brewing Radio, så var det et intervju med en fry fra HopUnion. Han hadde et tips som gikk akkurat i den retningen, men han var klar på at du ikke bare måtte bruke vann pga problemer med pH. Synes å huske at det var maltekstrakt han anbefalte.Det er en stund siden dog.

Det var en av disse to (i kronologisk rekkefølge):

http://www.basicbrewing.com/radio/mp3/bbr09-01-05.mp3 http://www.basicbrewing.com/radio/mp3/bbr09-08-05.mp3
 
Tilbake
Topp