Christopher.
Norbrygg-medlem
På grunn av fare for Hepatitt A-virus i importerte bær anbefaler Mattilsynet at man koker bærene i ett minutt dersom man ikke skal bruke de i retter som skal varmebehandles. Jeg sendte en epost og spurte om det ville gå greit å bruke rå bær til brygging hvis man fikk en styrke på ca. 5-6% alkohol i det ferdige brygget. Mattilsynet kunne (ville?) ikke anbefale det, fordi viruset regnes som "svært motstanddyktig", og hun hadde ikke fått klarhet i hvor mye alkohol som må til for å ta knekken på det.
Så da er vi over på spørsmålet: Har noen brukt kokte bringebær i et brygg? Funker det? Blir det annen smak? Fortsatt gjærbart sukker? Eller skal jeg tråle butikkene etter heilnorske håndplukkede bær, varsomt høstet av blonde budeier og frosset enkeltvis i norsk isbre-is, men som da gjerne koster en arm eller to for hektoen?.. (planen er å lage en sjokolade-bringebær-stout)
Så da er vi over på spørsmålet: Har noen brukt kokte bringebær i et brygg? Funker det? Blir det annen smak? Fortsatt gjærbart sukker? Eller skal jeg tråle butikkene etter heilnorske håndplukkede bær, varsomt høstet av blonde budeier og frosset enkeltvis i norsk isbre-is, men som da gjerne koster en arm eller to for hektoen?.. (planen er å lage en sjokolade-bringebær-stout)