mayday mayday! Redde 75 liter underkarbonisert øl

Hei folkens.
Jeg har lagd 75 liter med bockøl til et selskap en kompis skal ha om 1,5 uke - vet ikke hvorfor, men det er veldig underkarbonisert (brukt 6gram sukker pr liter).
Det er flalsket på 1,5L farris plastflasker (ja jeg vet - forferdelig, men det var letteste:)

Jeg pleier selv å bruke cornelius, og har noen tomme fat stående. Vil det være mulig å helle øllet veldig forsiktig over på corneliusfat (etter å ha fylt på litt co2 i bunn av fatet), for så å karbonisere det med trykk? Eller vil det ødelegge øllet? Hva tror dere?

Det smaker godt, men er bare flatt!

mvh Claus

Kan det tenkes at det er sukker igjen som kan gi mer kullsyre, med andre ord at du ikke er helt i mål med karboneringen? Du kan jo teste ved å ta en av flaskene, snu den opp ned et par ganger for å virvle opp gjæren og så sette den på et godt og varmt sted, type 25-28 grader. Hvis du får mer kullsyre i løpet av et par dager (hvis flasken kjennes hardere) så burde det vel være håp for resten av flaskene også?

Sent from my iPad using Tapatalk

Det går fint å helle på kornelius kort tid før drikking, men er ikke noe å lagre på da det vil sikkert oksideres over tid.
Om det er forskjellig hardhet på flaskene kan det være at sukkeret er ujevnt fordelt, og at du har smakt på en som fikk lite.

Karbonerer alltid på 28-29 grader. Ferdig karbonert på ca 1 uke. Vender flaskene x 1 midt i prosessen.

Sett de varmt. Som nevnt over, opp mot 28ºC. 6gr skal holde i masse vis. Vend på dem og sikre deg at sukret er løst opp (om du ikke kokte sukkerlake før du flasket). Er de plastikkfantastisk flaskene tette skulle det gå fint.

Tilbake
Topp