-som er "medisinsk oksygen til ikke-medisinsk bruk."Gahr skrev:Jeg kjøper standard O₂ fra en dykkerforretning.
Hvorfor ikke?Kjetil S skrev:Ikke inhaler ren oksygen.
Trygve skrev:Så får man nok en gang demonstrere sin uvitenhet, og innrømme at jeg bare har latt det bruse "rikelig" i ca ett minutt i et 25 liter vørter. Har faktisk en maken dings som St. Bjørnar - uten å ha hatt den fjerneste anelse om hva det er for noe.(?!!) Den er koblet rett på regulatoren.
Gahr sier: "Kjøp et flowmeter også. Det gjør det mye enklere å dosere rett mengde O₂" . Ok - jeg tror deg! Hvor mye/lenge/e.l. - og hjelper det å holde fingrene krysset?
Bjarte H skrev:Hvorfor ikke?Kjetil S skrev:Ikke inhaler ren oksygen.
Bjarte H skrev:Hvorfor ikke?Kjetil S skrev:Ikke inhaler ren oksygen.
Gahr skrev:Til mine batcer (20-25 liter vørter) gjør jeg følgende: Jeg stetter trykket til 3 bar (vet ikke egentlig om selve trykket inn i flowmeteret betyr noe,
Oddvar Demmo skrev:Gahr skrev:Til mine batcer (20-25 liter vørter) gjør jeg følgende: Jeg stetter trykket til 3 bar (vet ikke egentlig om selve trykket inn i flowmeteret betyr noe,
Trykket betyr alt, vil du øke flowet er det i praksis trykket du øker, som fx. ved tapping fra gjæringskaret, jo høyere du setter det som betyr at trykkforskjellen blir høyere jo fortere renner det
Bruker vi en regulator for sveising og setter på en brusesten vil ikke flowmeteret vise riktig forde det ikke er dimesjonert for brusestenen og fordi det er et manometer (trykkmåler) i motsetning til flowmeteret dere bruker som er et flowmeter.
Gahr skrev:Oddvar Demmo skrev:Gahr skrev:Til mine batcer (20-25 liter vørter) gjør jeg følgende: Jeg stetter trykket til 3 bar (vet ikke egentlig om selve trykket inn i flowmeteret betyr noe,
Trykket betyr alt, vil du øke flowet er det i praksis trykket du øker, som fx. ved tapping fra gjæringskaret, jo høyere du setter det som betyr at trykkforskjellen blir høyere jo fortere renner det
Bruker vi en regulator for sveising og setter på en brusesten vil ikke flowmeteret vise riktig forde det ikke er dimesjonert for brusestenen og fordi det er et manometer (trykkmåler) i motsetning til flowmeteret dere bruker som er et flowmeter.
Da får jeg finne ut hvor høyt trykk flowmeteret er kalibrert for. Men siden flowmeteret har en kule som løfter seg i takt med gasstrømmen, og man regulerer dette på selve flowmeteret, vil ikke strømmen ut av flowmeteret igjen være korrekt, så lenge trykket inn i det er høyere enn det er ut? Men det viktigste er vel uansett at man gjør ting likt fra gang til gang.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Gahr skrev:Jeg stetter trykket til 3 bar (vet ikke egentlig om selve trykket inn i flowmeteret betyr noe,
Det overrasker meg iom at det brukes mye som dekompresjonsgass i teknisk- og arbeidsdykking. Jeg vet at man kan bli oksygenforgiftet, men dette er ikke permanent og skjer ikke under atmosfærisk trykk.Kjetil S skrev:Bjarte H skrev:Hvorfor ikke?Kjetil S skrev:Ikke inhaler ren oksygen.
Oksygenet reagerer med og skader vevet i lungene, pluss diverse.Her er en bedre forklaring på hva som skjer. Ren O₂ er ikke umiddelbart farlig, men ikke noe fyllesyke bryggere bør selvmedisinere seg med, tror jeg.
Oddvar Demmo skrev:Gahr skrev:Jeg stetter trykket til 3 bar (vet ikke egentlig om selve trykket inn i flowmeteret betyr noe,
Setter du trykket til 6 bar vil flowmeterert vise det dobbelte (ideelt) det er dte jeg mener med at det betyr alt.
Gahr skrev:Oddvar Demmo skrev:Gahr skrev:Jeg stetter trykket til 3 bar (vet ikke egentlig om selve trykket inn i flowmeteret betyr noe,
Setter du trykket til 6 bar vil flowmeterert vise det dobbelte (ideelt) det er dte jeg mener med at det betyr alt.
Ok, det virker jo logisk. Men flowmeteret har et dreiehjul hvor jeg kan stille hvor mye O₂ som slipper gjennom. Slik sett blir vel trykket inn i det irrelevant?