Medisinsk oksygen i ølbrygging

Heisann

Fikk meg en 2,5kg 200 bar flaske med medisinsk oksygen i dag når jeg kjøpte meg en CO2-flaske. En kjekk ting med på kjøpet. Lurte dog litt på om noen har erfaring med å bruke medisinsk oksygen i øl. Ser at gassen fra AGA som er på har en best før 09 2007. Er dette noe å samle på?

Mvh

Kim

Sålenge oksygenet ligger under trykk ville jeg tro at o2 var o2?

Har sett på mange videoer over nettet hvor amerikanerene bruker "medisinsk" o2 til å tilføre oksygen til vørteren.

Odland skrev:
Fikk meg en 2,5kg 200 bar flaske med medisinsk oksygen i dag når jeg kjøpte meg en CO₂-flaske. En kjekk ting med på kjøpet. Lurte dog litt på om noen har erfaring med å bruke medisinsk oksygen i øl. Ser at gassen fra AGA som er på har en best før 09 2007. Er dette noe å samle på?

Mvh
Kim

Du har vært utrolig heldig som fikk den flasken med på kjøpet. Det er bare å bruke oksygenet.
Oksygenet i seg seg går ikke ut på dato. Holdbarhetsdatoen kommer fra at det er laget en regel som sier at oksygenflaskene skal trykktestes hvert 5 år. 
Husk å bruke egen krane/ventil som kun brukes til O2 (oksygenrenset) og ikke kombinere utstyr til både CO2 og O2. Dette pga rester av fett eller lignende kan antenne/eksplodere.

Det holder lenge med en enkel regulator. Allt du skal er å boble gjennom en brusestein i ca 1 minutt.

Kjøp et flowmeter også (jeg fikk mitt for en neve dollar på ebay). Det gjøre det mye enklere å doserer rett mengde O2.

Se hva jeg får tak i.

Nå begynner imidlertid prosessen der jeg skal fortelle kona at vi skal ha lettantennelig gass i huset...

...som har gått ut på dato...

...i en gammel flaske...

...som jeg fikk gratis...

Odland skrev:
Se hva jeg får tak i.

Nå begynner imidlertid prosessen der jeg skal fortelle kona at vi skal ha lettantennelig gass i huset...

...som har gått ut på dato...

...i en gammel flaske...

...som jeg fikk gratis...

Sagt det før og sier det igjen :)
Oksygen brenner ikke, det får det som brenner til å brenne enda bedre, så hvis du ikke har lettantennelige stoffer rundt deg og slipper veeeldig mye oksygen ut går det nok bra.
Det vil nok før og etter at du fikk oksygenflaska være avisene som er de mest lettantennelige i huset ditt

Gahr skrev:
Kjøp et flowmeter også (jeg fikk mitt for en neve dollar på ebay). Det gjøre det mye enklere å doserer rett mengde O₂.

Noen som har en lenke til et flowmeter som passer på norske O2-flasker? Jeg er redd for å gå i samme fella som da jeg kjøpte amerikansk manometer.

Her er mitt,  krever også kun slangeklemmer. Oppløsningen på flowmetret er i liter pr min og har avmerkning 10, 20 osv. Når den brukes må den være i oppreist posisjon for det er oksygenstrømmen som løfter et lodd inne i metret.
Spørsmål til deg Gahr, hva kostet flowmetret ditt?

Edit. pga. elendig plagsom ordbok på Ipaden + at jeg fant kameraet.

Vedlegg

• P5020001.JPG
    P5020001.JPG
    2,3 MB · Sett: 553
Jeg betalte 10 USD pluss frakt på ebay. I alt kom det vel på knappe 20 USD. Totalt har oksygenutstyret mitt kostet ganske nøyaktig 2000 kr. totalt.

Tilbake
Topp