Jeg har brukt både syremalt og melkesyre, og jeg foretrekker melkesyre. Hovedårsaken er at jeg treffer ønsket pH hver gang med melkesyre, mens når jeg bruker syremalt, må jeg stadig justere litt med syre etterpå likevel. Dessuten liker jeg at vannjustering er vannjustering.
Ja, absolutt. Som jeg skrev; jeg treffer bedre med syre enn malt. Jeg hadde aldri valgt syremalt uten pH-måler.Trådstarter har ikke Ph-måler
Hadde du valgt melkesyre uten Ph-måler?
Ja, absolutt. Som jeg skrev; jeg treffer bedre med syre enn malt. Jeg hadde aldri valgt syremalt uten pH-måler.
Rart spørsmål? Hvis du mener om hvordan jeg vet at jeg treffer, så bruker jeg pH-måler. Og hvis du mener trådstarter, så gjelder det vel også med syremalt? Faktum er at mengden syre du får ut av syremaltet, kan avhenge av kverning og utbytte, mens en gitt mengde syre i vannet er et eksakt mål.Hvordan vet du at du treffer uten Ph-måler?
Det vet man jo ikke, og derfor bør man jo helst ikke begynne å justere pH uten å kjøpe seg et pH-meter - og uten å kjenne til den lokale vannprofilen. Syre eller malt har vel ikke noe å si i så måte.[Edit]
Ingen er uenig i at syre er mer nøyaktig enn malt, men hvordan vet du nøyaktig hvilken Ph og buffer du har i mesken for å kunne tilsette en nøyaktig mengde syre uten et Ph-meter (og erfaring...) ?
Foretrekker melkesyre, da jeg har hørt dette er mer pålitelig. Jeg synes også det er enkelt, og trgt nok. (Vi bruker jo StarSan, gjør vi ikke?) Har pH-meter, men normalt baserer jeg meg bare på det Brewfather har regnet ut. Det har vist seg å være pålitelig. Selvfølgelig er det noen variabler, men som Finn sier, er det godt nok. Ser dog ingen grunn til å introdusere enda en variabel, som da syremalt er.
Hva er egentlig optimal pH da, har forstått det som det ligger et sted mellom 5,2 og 5,5
mener å ha søkt litt men ikke blitt klok på hva riktig pH er for spesifikke ølstiler