Mer gjær for å kompensere for dårlig beluftning

Vi skal prøve oss på første lagerbrygg, og to av nøkkelelementene her er jo nok gjær og nok O2 ved start. Eneste beluftningsteknikken vi har er å riste inn manuelt to ganger med 20 min mellomrom, noe som vel strengt tatt ikke er helt nok. Tanken er derfor å kanskje øke antall gjærceller noe, for å kompensere for manglende O2. Jeg har fra flere hold fått anbelafning om, som hjemmebrygger uten alt optimalt utstyr, å pitche 1 mill/Plato for ales i stedet for 0,75 for å kompensere for slikt.

Spørsmålet er om det vil funke bra å pitche 2 mill/plato for lager-øl, i stedet for 1,5 mill. Eller vil det kunne sette en merkbar gjærsmak på et så lyst øl? Skal så klart lage gjærstarter, bruker magnetrører.

Nei, ikke egentlig. Men kjøl vørteren skikkelig ned nårdu brygger lager. Kaldere vørter kan ta opp mer oksygen, så med kaldere vørter får du potensielt ristet inn litt mer O2. Det er forøvrig helt standard å pitche 1 mill. celler/ml/ ̊P i ales, så du vil ikke få noen problemer i så måte. 2 mill/ml/ ̊P går helt fint i lager også.

Gahr skrev:
Nei, ikke egentlig. Men kjøl vørteren skikkelig ned nårdu brygger lager. Kaldere vørter kan ta opp mer oksygen, så med kaldere vørter får du potensielt ristet inn litt mer O₂. Det er forøvrig helt standard å pitche 1 mill. celler/ml/ ̊P i ales, så du vil ikke få noen problemer i så måte. 2 mill/ml/ ̊P går helt fint i lager også.

Godt poeng. Hadde forøvrig plan om dette, men ikke av akkurat den grunnen. Tenker å kjøle ned til 6-7 grader, da tempen alltid stiger noe fram mot at den settes til gjæring.

Gahr skrev:
Nei, ikke egentlig. Men kjøl vørteren skikkelig ned nårdu brygger lager. Kaldere vørter kan ta opp mer oksygen, så med kaldere vørter får du potensielt ristet inn litt mer O₂. Det er forøvrig helt standard å pitche 1 mill. celler/ml/ ̊P i ales, så du vil ikke få noen problemer i så måte. 2 mill/ml/ ̊P går helt fint i lager også.
Cb bruker bare luft som mikses inn når vørter holder to grader. Har jeg blitt fortalt.

Hmm, har du mer gjær i vørteren blir det vel strengt tatt bare mer gjær som må dele på allerede  for lite Oksygen?
Jeg bruker en sånn malingsblander til drillen og kjører den til det nesten skummer over.
Etter at jeg begynte med det har jeg i alle fall hatt mye bedre utgjæring.

Tilbake
Topp