Merking av kokekjele/meskekar

Hei

Noen som har tips til om det finnes noen tusj eller liknende for å merke av innsiden på kokekjele/meskekar? For altså å merke av antall liter. Lei av tommestokken.. :)
 
Har lurt litt på dette selv. Foreløpig brygger jeg kun ekstrakt så det er bare kokekjelen som er aktuell for min del. I den har jeg vurdert å bruke en graveringspen for å merke av volum, er jo ikke så farlig med bakterier i og med at den skal koke uansett...
 
Man kan jo lage en rørepinne/sleiv med merking på... Kokekjelen på den ene siden og meskekaret på den andre siden... med en svipenn...
 
Jeg har brukt en 10-liters bøtte og markert 10, 20, 30, og 40 liter i kjelen. Ripet bare inn i metallet med en kniv. Det skal sies at min kjele er i aluminium, men hvis du har en Dremel eller lignende går det sikkert på rustfritt og.
 
Synes målebandet fungerer greit jeg, har laget meg et regneark der jeg har beregnet volum i kjelen ved vannstand samt avstand fra toppen av kjelen, så kan jeg ta mål som det er mest praktisk
Har laget regnearket slik at det er 2.5cm mellom hver verdi, holder i massevis, jeg antar det blir ikke spinnvilt feil om jeg bommer på en liter.
 
Sitat: "men hvis du har en Dremel eller lignende går det sikkert på rustfritt og."

Har ikke alle mannfolk Dremel da og Leathermann....???? Like viktig som rene underbukser.

Bruker tommestokken og vet at 26,5 cm = 25 l. Men har igrunn tenkt å lage meg en røresleiv i tre. Er litt usikker på treslag. Mest holdbar er jo eik, men den er porete og ser for meg at det samler seg masse humbugg i porene som er køddent å vaske rent??

Sabeltann
 
Jeg kjøpte en grøtsleiv på ca en meter, de selger slikt på Culina, ser ut som de vanlige små hullsleivene av tre, bare.. noe større :)
 
Tror ikke det er noe problem med litt skitten røresleiv. Disse får du ikke helt rene uansett, og siden vørteren er varm, dreper den evt. utyske som sitter i porene. Jeg fant et stygt furu-tre i hagen som jeg kappet ned. Flekket av barken, bearbeidet den litt, og nå er det en utmerket røresleiv.

Eik er forresten veldig tungt! Men de sier det kan være sterkere enn stål
 
Erlendso skrev:
Eik er forresten veldig tungt! Men de sier det kan være sterkere enn stål

Litt utenfor tema, men tre er sterkere enn stål, mht vekt, vel og merke.

Jeg har laget hakk i en trepinne som jeg bruker til å måle volum i kjelen. Fungerer finfint.
 
Erlendso skrev:
Tror ikke det er noe problem med litt skitten røresleiv. Disse får du ikke helt rene uansett, og siden vørteren er varm, dreper den evt. utyske som sitter i porene. Jeg fant et stygt furu-tre i hagen som jeg kappet ned. Flekket av barken, bearbeidet den litt, og nå er det en utmerket røresleiv.
Treverk er heller ikke helt borte når det gjelder beskyttelse mot bakterier. Skjærefjøler av plast er visstnok rene bakteriebomber uansett hvor mye du skrubber dem, mens gammeldagse skjærefjøler av tre bare trenger litt varmt vann og en lett skrubb.
Men bryggesleiv av furu? Smaker det ikke tyri av ølen?  :jaha:
Jeg ville nok gått for løvtre til slikt bruk, bjørk eller or.
 
Tilbake
Topp