Meska med feil malt?

Tappa siste IPA på fat i dag (20L batch). Synes den var merkelig lys, og skjønte lite..!!? Seinere i kveld kom jeg på at jeg målte opp korn til pils rett før, så muuulig jeg har fortsatt på sekken med pilsmalt når jeg skulle måle opp 4,5kg pale.. jeg vet rett og slett ikke, arg! Men så var det smaken: Den var slettes ikke værst! :) Kona gav tommelen opp, men vi får se etter den har klarna helt på fatet og e ferdigkarbonert om noen dager.

Eksperimenterer med en rask gjæringsteknikk denne gangen. 4-5 dager stormgjæring i 22c i stue/kjøkken, så ut på gangen for å rydde seg opp fort på 3-4 dager i ca 15-16c.. Siste klarning på fat i kjellern med gelatin-finning.. Et par dager så skal den være klinkanes klar. Ikke mye sødme igjen, så jeg regner med den e nokså ferdig utgjæra (meska på 67c). Fant denne teknikken på homebrewtalk, og i Q.A på nett hos et bryggeblad (husker ikke navn på blad). Å ikke la den gjære varmt for lenge, så sette gjæringsdunken kjølig i slutten, skal visst gi lite fusel og friskere smak.. Blir iallefall enda mer friskt om jeg har brukt pilsnermalt!

Noen som har erfaring m denne gjæringsteknikken? Kan jeg ha meska rett malt, men gjæringsteknikken stikker av med noe av stoffene i vørtern til bunnen, og gjør den nesten pils-lys??
 
Hvilken gjær brukte du, og kor langt kjølte du ned vørteren før gjæringa? Eg har aldri høyrt at varm start på stormgjæring og så kaldt etter 5 dager gir mindre fusel, snarare tvert imot. Og 22c (romtemp?) er jo veldig varmt... Tempen inne i karet kan jo stige godt over romtemp under stormgjæring, og da vil jo ølet ditt kanskje vert oppe i 24 under stormgjæringa. Og høg temp under starten og stormgjæringa er ikkje heldig i dei fleste øl.

Mulig du veit dette godt, men hvis det er eit reint resultat med lite fuselproduksjon man vil ha, burde man kjøle vørten godt ned (kor langt ned er avhengig av gjærstamme), pitch nok frisk gjær og la tempen stige sakte til ønska gjæringstemp i løpet eit par dager, for så å holden den stabil på korrekt gjæringstemp (temperaturen inne i karet sjølvsagt) fram til det er gått ca. ei veke sida bryggedagen. Da kan man (i dei fleste tilfeller) trygt sette ølet litt kaldere for klarning og for eks. tørrhumling den siste veka før tapping.

Eg merka store forskjeller på resultatet etter eg vart ekstra nøye med gjæringstemp og gjærmengde, no gjærer eg alltid slik som beskrevet over og  bruker alltid mr.malty og pitcher faktisk meir enn det den oppgir at du treng. For ale, ca. midt mellom ale og hybrid (takk til Gahr for tips om å bruke mr.malty slik).    

Finner du link til teknikken du nemner vil eg gjerne lese den, men eg må inrømme at eg er ganske skeptisk, men all respekt til deg for at du tørr å prøve den ut  :ilike: .
 
Interessant det du skriv Torvald! Til no har eg berre hatt dunken ståande på ca 20-21 grader på kjøkenet mitt. Det har gjeve heilt ok resultat, men det hadde vore artig å prøve å kontrollere temperaturen betre. Er det nokre trådar eller artiklar på forumet her om emnet? F.eks kor kald vørteren bør vere før ein tilsett dei ulike gjærtypane?
 
En god regel, eller ihvertfall slik jeg gjør.
Kjøler ned etter koking til 1-2 grader under temperaturen det skal gjæres ved.
Jeg bruker kjøleskap til å styre temperaturen under gjæring etterpå.
Begynte brygging kl 6 i dag, og nå står vørteren i kjøleskapet, og holder nå 14,5 grader.
Kjøleskapet er styrt av stc 1000 med sensor isolert til siden av gjærinskaret. Den er innstilt på 15,2 grader, og gjæringstemperaturen tror jeg da vil ligge oppunder 16 grader.
Dette er med us-05 som gjæres ved 15-22 grader.
 
Har også brukt denne gjæren. Da gjæra det på ca 20 grader i rommet, opp mot 22 i væska. Gjev dette nokon smaksforskjell på ølet?
 
I gjæringskapet mitt har eg observert over fem grader høgare temperatur i ølet enn i lufta rundt under stormgjæringen. Dette er jevn temp og ikkje berre akkurat når kompressoren går. Så gjæringen produserar mykje varme.

Er ein plaga med skallebank av ølet, kan det prøvast bedre temperaturkontroll ved neste gjæring. Og sjølvsavt nokk gjær og oksygen som vanleg ;)
 
Kaster meg på denne tråden jeg også.

Jeg har også muligens blandet litt. Fikk en del sekker av en kompis, disse var ikke var merket skikkelig. Klarte å single ut IPA malten (håper jeg), men dunkel og bitter stout kan ha blitt blandet.
Dersom jeg har satt denne bitter stouten (pale malt 5.1kg, pilsner 0.45kg og crystal 0.45kg) som en lager med S-23 tørrgjær og 50g Northern Brewer ved kok, hva får jeg da, en velsmakende BitterStoutDunkel? :roedme:
 
;D Jeg er mindre plaget av skallebank av hjemmebrygg en jeg ble av kjøpeøl.
I gjæringskapet mitt holder gjæringsdunken nå 15,2 grader.
Når den har gjort det ved tidligere brygg har øllet nederst i kjøleskapet holdt drikketemp.
Forskjellen ved å gjære ved 15-16 grader og 22+ vill nok være stor tror jeg  :)
 
Jeg har brygget en IPA med 6kg Pilsmalt, og 0.5 kg crystal, ble faktisk litt rødskjær i ølet, og ikke så lyst som jeg egentlig håpet på, men fantastisk smak. (kokte dog 90 minutter)
 
Dovre skrev:
Interessant det du skriv Torvald! Til no har eg berre hatt dunken ståande på ca 20-21 grader på kjøkenet mitt. Det har gjeve heilt ok resultat, men det hadde vore artig å prøve å kontrollere temperaturen betre. Er det nokre trådar eller artiklar på forumet her om emnet? F.eks kor kald vørteren bør vere før ein tilsett dei ulike gjærtypane?

Og eg anbefaler på det sterkaste at du gjør eit forsøk på å kontrollere gjøringstemp, og man treng ikkje ha eigne kjøleskap med termostat for å klare det heller  :). Eg har to rom eg gjærer i, soverom (temp 18c) og stova (temp 20c). Begge rom har kun ein panelovn med termostat som einaste varmekilde. Og bruker 2 termometer til å kontrollere temperaturen, med det eine teiper eg termometerproben som har 0,1 oppløsning på sida av karet, og isolerer det inntil karet med litt tørkepapir. Det andre legger eg slik at den måler romtemperaturen i nærheiten av dunken. Slik har eg da kontroll på romtemp og temp i karet. Isolering av karet med eit teppe kan hjelpe på å stabilisere tempen.

Så ein typisk gjæring hos meg vil vere slik(med wlp007 som gjær, som eg bruker til nesten alt nå). Kjøle ned til 15c, stiger sakte til 20c i løpet av ca. 2,5 dager, holder den på 20 grader til 7. dag etter bryggedag ved å justere termostaten og flytte dunken til stova når aktiviteten i karet avtar. Så setter eg ølet tilbake til soverom for klarning og evt. tørrhumlig.

ps: kontroll over gjæringstemp går hand i hand med god nok pitching og lufting av vørter.
 
Torvald: Brukte s-05. Rask nedkjøling av vørter har vel med DMS å gjøre, samt samling av proteinrester. Lang kjøling gjør at dms bygger seg opp igjen og gir avsmaker, og proteinrester legger seg ikke og kan lage grums som aldri slår seg til ro. Fusel dannes vel i all aliohol om det gjæres for varmt for gjærtypen over lang tid?.. gjelder vel også vin, eller om en gjærer bare sukker og vann.

I dag smaka jeg på min klare, ferske rask-IPA. Den tok altså rett over en uke før den vart klar og drikkenes på fatet (ikke karbonert enda da). Frisk i smak, men kunne tenkt meg litt mer sødme. Mer malt neste gang!

Skal se om jeg finner linker seinere. Nå ligger jeg i senga med mobilen og tapatalk. Skal legge ut bilde av øllet imorgen om jeg husker og få målt fg.. det glemte jeg når jeg tappa på fat, som vanlig.

Personlig er jeg fornøyd med experimentet. Mulig jeg var heldig denne gangen. Skal prøve igjen, så får vi se.
 
Står litt om prosessen i denne artikkelen http://www.byo.com/stories/techniques/article/indices/19-brewing-tips/1429-speed-brewing
Er diskutert på div forum (utenlandske).. slenger inn linker om jeg finner tilbake.

Thorvald: Ser jeg leste feil nå. Du skreiv ikke rask nedkjøling, men bare å kjøle langt nok ned! Beklager! Men nå anbefaler noen å pitche på høyere temp enn anbefalt gjæringstemp.. Er det ikke Safale som anbefaler å pitche ale-tørrgjæren i 32c helt i starten? (godt mulig jeg bruke feil kilde her nå!) Jeg kjølte til 28c på 45min (juksa med å røre mens min dårlige kjølespiral jobba for harde livet).

Edit: Fant litt om pitching av Safale i høyere temper her: http://www.fermentis.com/fo/pdf/HB/EN/Safale_S-04_HB.pdf
 
Der du linket til står det om rehydrering ved 27 +\- 3 grader, men gjæring max 24.
Tror du blander sammen rehydrering og pitching/gjæring.
 
magne1972 skrev:
Der du linket til står det om rehydrering ved 27 +\- 3 grader, men gjæring max 24.
Tror du blander sammen rehydrering og pitching/gjæring.

Stemmer nok. Men det er vel samme sjokket som kan skje ved rehydrering i varmere vann, som ved vørter som er høyere i starten av gjæringen? (28c i mitt tilfelle).

Mr.Malty skriver om at en kan sette ale-gjærstarter (ferskgjær) opp i 90f (32c), men ikke for lenge.. stabiltemp for ale er på starter er 25c ifølge mr.malty-artikkel http://www.mrmalty.com/pitching.php
 
JensWiken skrev:
Jeg kjølte til 28c på 45min (juksa med å røre mens min dårlige kjølespiral jobba for harde livet).

Røring er ikkje juks :), bare bra å minke nedkjølingstida, spesielt fra 100-50 grader.

JensWiken skrev:

Skumleste artikkelen, og må sei meg skeptisk, ihvertfall når tittelen er "Speed brewing", og begrunnelsen på kvifor man burde gjøre ulike tiltak er at man skal ha ølet fortast mulig ferdig. Er me ikkje alle einige om at ølet treng den tida det treng? Men det skal det jo også seiast at mesteparten som stod i artikkelen var positivt, men eg er altså skeptisk til tanken om at man skal gjøre prosessen fortast mulig.

JensWiken skrev:
Mr.Malty skriver om at en kan sette ale-gjærstarter (ferskgjær) opp i 90f (32c), men ikke for lenge.. stabiltemp for ale er på starter er 25c ifølge mr.malty-artikkel http://www.mrmalty.com/pitching.php

Men du skal jo ikkje drikke starteren, så derfror kan den gjære ved slike temperaturer.

Om du pitcha gjæren i vørter som holdt 28 grader, og satte dunk til gjæring ved 22 romtemp (korriger hvis eg har misforstått). Så vil jo gjæringa starte og produksjonen av varme vil mest sansynleg holde eller auke tempen over 28 grader. Hviket er ekstremt høgt for US-05 og ale gjær generelt. Gjør du dette neste gang på eit øl som ikkje har store mengder humle, alkohol eller bitterheit, så vil du nok merke det i betydlig større grad.
 
Torvald: Skal ikke starter drikkes?? Nei, fra spøk til alvor! Dette var vel og merke et experiment, og jeg var kanskje heldig denne gangen.. vart iallefall overaska fornøyd! Jeg veit at jeg ikke burde pitche gjær på så varm vørter etter boka, og jeg har aldri gjort det før.. men jeg måtte teste. Skal det hele prøves igjen? Japp :)
 
Tilbake
Topp