Meske med bazooka

Waltz

 
Jeg har oppgradert meskekaret og montert et bazookafilter.  Kan jeg bare tappe vørter med full åpning på kranen uten å tenke på maltsenga? Må jeg resirkulere litt også?
 
Ta deg tid til å resirkulere dei første literane slik at du også får sett maltsenga. Deretter er det berre å ha full opning på krana.
Dei to gongane eg ikkje har gjort dette så har eg nesten fått stuck mash. Dette er lite triveleg.
 
Waltz skrev:
Jeg har oppgradert meskekaret og montert et bazookafilter.  Kan jeg bare tappe vørter med full åpning på kranen uten å tenke på maltsenga? Må jeg resirkulere litt også?

..vi mesker også i Kjølebokser med Bazookafilter, men har forstått (og gjort til nå) at dette steget i prosessen er best å bruke litt tid på?!
Ser vi ofte bruker opp mot halvannen time med tapping og  skyllingen på en 30 liters batch.
Får en bedre utbytte ved å ta dette langsomt. eller er det bare å tappe ut med full åpning og skylle mesken sakte som gjelder?!
 
Bruker dere kontinuerlig skylling, eller batch? Hvis dere skyller kontinuerlig er det greit å bruke lang tid. Hvis dere batcher er det egentlig bare tut og kjør. Men resirkulerimgen bør dere ta litt rolig.
 
Miguel skrev:
Bruker dere kontinuerlig skylling, eller batch? Hvis dere skyller kontinuerlig er det greit å bruke lang tid. Hvis dere batcher er det egentlig bare tut og kjør. Men resirkulerimgen bør dere ta litt rolig.

Eg batch-spargar. Anbefaler likevel å ta det litt med ro under resirkulering og dei første par tre literane under avtapp. Ikkje for at eg skal få betre utbytte (det drit eg i, om ein t.d.  5 - 10 % lågare utbyte utgjer det berre nokre få kroner i malt), men for at maltsenga skal få setje seg for slik å unngå stuck mash.
 
Selv har jeg bare resirkulert til maltsengen setter seg.  Men det er vel kanskje ett fett hvordan man setter den så lenge den gjør det.
 
Tilbake
Topp