Meske om kvelden, brygge om morgenen?

Heisann

Er det noen her som har splittet bryggedagen i to på denne måten?

Meske og gjøre klar vørteren kvelden før og begynne kokingen den påfølgende morgenen? Den ukokte vørteren står i noen timer og er vel en ypperlig grobunn for både det ene og det andre, men det hele blir jo kokt etterpå.

Tanker?

Erfaringer?
 
Så lenge ikke bakteriene får tid til å lage usmak så burde det ikke vært noe problem. Du får si ifra om du gjør deg noen erfaringer :)
 
Jeg har gjort det, men da har jeg kjølt ned vørteren litt med spiralkjøler først og satt den kjølig over natten. Funker fint om vinteren, da kan du bare sette kjelen ute.
 
Du bør i det minste varme opp vørteren til i underkant av 80 °C, slik at enzymaktiviteten stoppes og vørteren blir skikkelig pasteurisert.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tenkte dette kunne være en grei måte å få avgårde 2 brygg på 1 dag (og kvelden før). Varme opp til rundt 80 var ikke dumt :)

@Erik: Stopper kulden også enzymaktiviteten?
 
Odland skrev:
Heisann

Er det noen her som har splittet bryggedagen i to på denne måten?

Meske og gjøre klar vørteren kvelden før og begynne kokingen den påfølgende morgenen? Den ukokte vørteren står i noen timer og er vel en ypperlig grobunn for både det ene og det andre, men det hele blir jo kokt etterpå.

Tanker?

Erfaringer?
Jepp! Jeg brygget sånn for ett par batcher siden.. Ipa'n ble hvertfall jævlig god! :) kjør på!
 
Odland skrev:
Tenkte dette kunne være en grei måte å få avgårde 2 brygg på 1 dag (og kvelden før). Varme opp til rundt 80 var ikke dumt :)

@Erik: Stopper kulden også enzymaktiviteten?

Nei, men jeg mesker alltid ut på 78c i 15min så det gjør susen
 
Jeg gjør det på en annen måte  med nesten samme efekt.  Jeg maler opp malten og gjør den klar kvelden før.  Derretter koker jeg opp alt meskevandet, legger lokket på og går i seng.  Tidlig neste morgen går jeg ut å finjusterer tempen på vannet og blander inn malten, når det er gjort går jeg å legger meg igjen.
 
Ramsvatn skrev:
Jeg gjør det på en annen måte  med nesten samme efekt.  Jeg maler opp malten og gjør den klar kvelden før.  Derretter koker jeg opp alt meskevandet, legger lokket på og går i seng.  Tidlig neste morgen går jeg ut å finjusterer tempen på vannet og blander inn malten, når det er gjort går jeg å legger meg igjen.

Jeg gjør noe tilsvarende:
Setter vannet på med lav effekt, benytter temperaturkontroll, slik at temperaturen på meskevannet er "on target" på morgenkvisten....ja og malten kverner jeg alltid dagen før.

Da eer det bare å stå opp, få meskingen i gang og så er det klart for å få i seg kaffe og mat mens mesking og varming av skyllevann er i gang...
 
Jeg har mesket over natten en gang - det funket fint. Jeg mesket inn ved 66 grader ved midnatt og begynte skyllingen neste morgen. Da holdt mesken 57 grader. Jeg har vanskelig for å tro at eventuelle ulumskheter kan gjøre noe  skade i løpet av en natt - det skal jo kokes etterpå. Jeg fikk høyere en normalt meske effektivitet og høy utgjæring...

Kjør på...
 
Når en først gjør det slik, hvorfor ikke meske natten over? Det er i hvert fall noe jeg har tenkt litt på. Jeg leser i hytt og gevær om meskeskjema som varer mange timer og vel så det. En må nok dog være mer forsiktig med temperaturene hvis en gjør det slik.
 
Eneste som bekymrer meg med mesking natten over er å trekke ut tanniner fra husks. Sikkert bare min paranoia.
 
Jeg hadde tenkt meg to ganger om før jeg hadde mesket over natten. Mesken er en dynamisk process som er ganske temperatur sensitiv, imotsetning til vørteren etter skyllingen. Det er vel ikke så mye enzym aktivitet etter 60-90 min, men Tarjei har et interessant poeng angående pH. Vet noen om pHen endrer seg noe særlig grad i en mesk som står over natten imotsetning til "vanlig" mesk på 60-90 min? Ser for meg det er vanskeligere å holde meske pH i sjakk over 5-6 timer, imotsetning til 1-2 timer. Hvordan vil et temperatur fall fra 67 grader til 50-noe grader påvirke kvaliteten på vørteren man ekstraherer ut derifra?
Jeg bekymrer meg også i likhet med Odland om taninner... Bunnløst bekymring?
 
Det er vel kun å prøve som gir svaret på det... tror jammen jeg skal la mesken stå i noen timer og måle ph før og etter neste gang jeg brygger. Jeg tror det største problemet evt. er at ølen gjære for langt ned. Derfor tror jeg det er en god teknikk ved f.eks belgisk dubbel....
 
Tilbake
Topp