Meske/trekke spesialmalt

loebrygg

Norbrygg-medlem
For en som brygger partialmash/ekstrakt, hva er beste måte å meske/trekke spesialmalt?

Kjør debatt

Jeg brukte humleposer og lot disse trekke i varmt vann en viss periode. Husker ikke hvor lenge elle hvor varmt.

Humleposer brukte vi også. Vi løste først opp ekstrakten i varmt vann, da ekstraktet var fullt løst opp hadde vi oppi humleposen. Denne tok vi ut rett før brygget nådde kokepunktet.
Eventuelt kan du jo lage en partial mash en halvtimes tid på 64-67 °, før du tilsetter dette i resten av brygget. Det siste alternativet vil gi deg et større utbytte av sukkerarter, mens det første er enkelt og gir deg farge, og friskere maltsmak enn kun ekstrakt.
vi holdt ikke på med dette så lenge, så jeg har begrenset erfaring på området

For min del funkar BIAB fantastisk fint. Brukar dette kvar gong eg ikkje bryggar fullskala, noko som betyr omlag halvparten av gongane. Tek då ut opp mot 15 liter til gjæring. Desse gongane mesker eg all spesialmalt + den basemalten eg treng for å nå inntil 3,5 kg. Har sett dette som maks-grense av to årsaker:
1) dette går greitt å halde over gryta mens det meste får renne av seg
2) det er grei plass i dørslaget mitt frå IKEA.

I den grad OG tilseier at det er nødvendig, fyller eg opp med ønska mengde spraymalt som tilsettast i to omgangar, ved kokestart og med 15 minutts attståande koketid. Er godt nøgd med denne måten.

Hva er spesialmalt.

Uttrykket brukes til å beskrive både malt som må meskes og malt som ikke må meskes.

I boka til Gordon Strong beskrives disse som Vicktory, biscuit, amber osv. Også kallt flavor malt. Noen beskriver også munchener (feilaktig etter min mening) som spesialmalt. Disse malttypene er ikke konvertert og må meskes.  Flere av disse har ikke enzymer eller svært lite og må meskes sammen med maltsorter som har overskudd på konverterende enzymer. Disse kan ikke trekkes.

Krystallmalt og brent malt kan trekkes som te. men det har jeg ingen erfaring med, bortsett fra at jeg ofte først legger dette inn i mesken etter hovedsteget.

mvh

Bårdd

Bårdd skrev:
Hva er spesialmalt.

Uttrykket brukes til å beskrive både malt som må meskes og malt som ikke må meskes.

I boka til Gordon Strong beskrives disse som Vicktory, biscuit, amber osv. Også kallt flavor malt. Noen beskriver også münchener (feilaktig etter min mening) som spesialmalt. Disse malttypene er ikke konvertert og må meskes.  Flere av disse har ikke enzymer eller svært lite og må meskes sammen med maltsorter som har overskudd på konverterende enzymer. Disse kan ikke trekkes.

Krystallmalt og brent malt kan trekkes som te. men det har jeg ingen erfaring med, bortsett fra at jeg ofte først legger dette inn i mesken etter hovedsteget.

mvh

Bårdd

Eg bruker omgrepet spesialmalt for all malt som ikkje treng meskast. Har vel ikkje anna namn på dei andre sortane du nemner enn basemalt, truleg ut frå at du kan brygge øl på 100 % av desse sortane. Akkurat det blir litt vanskeleg med t.d. svartmalt.

FrodeSy skrev:
Bårdd skrev:
Hva er spesialmalt.

I boka til Gordon Strong beskrives disse som Vicktory, biscuit, amber osv. Også kallt flavor malt. Noen beskriver også münchener (feilaktig etter min mening) som spesialmalt. Disse malttypene er ikke konvertert og må meskes.  Flere av disse har ikke enzymer eller svært lite og må meskes sammen med maltsorter som har overskudd på konverterende enzymer. Disse kan ikke trekkes.

mvh

Bårdd

Eg bruker omgrepet spesialmalt for all malt som ikkje treng meskast. Har vel ikkje anna namn på dei andre sortane du nemner enn basemalt, truleg ut frå at du kan brygge øl på 100 % av desse sortane. Akkurat det blir litt vanskeleg med t.d. svartmalt.

Men en god del spesialmalt må meskes for at man skal få ut særlig materiale av det. Victory, amber, og brown er noen eksempler. Jeg ville heller sagt begrepet bør brukes om malttyper som ikke har egne aktive enzymer.

FrodeSy skrev:
Bårdd skrev:
Hva er spesialmalt.

mvh

Bårdd

Nå var vel noe av poenget å peke på at uttrykket spesialmalt brukes høyst forskjellig. Noen bruker det om all malt som brukes som tilsetning for å skape en annen profil enn det bare hovedmalten gir, dette inkluderer munchener og surmalt. Noen bruker det om malt som ikke trenger å meskes. andre bruker det om malt som ikke er krystall eller brent men som ikke kan konvertere selv (faktisk så blir da ikke krystallmalt og brent malt spesialmalt) og atter andre bruker det om all malt som har lite eller ingen enzymer. 

Amber, victory og Biscuit er ikke basemalt etter det jeg forstår, men spesialmalt. Basemalt er (igjen etter det jeg forstår) malt som kan danne basen i et øl. Det vil si utgjøre hoveddelen av malten. Amber f.eks har ingen eller svært lite enzymer. Hvis dette skulle brukes som basemalt får man et usedvanlig tynt øl. Som sagt beskriver Strong dette som en spesialmalt.

Poenget med å skrive det jeg skrev, er at ikke alt som kalles spesialmalt kan trekkes. Det må meskes sammen med maltsorter som har overskudd av enzymer.

mvh

Bårdd

Bårdd skrev:
FrodeSy skrev:
Bårdd skrev:
Hva er spesialmalt.

I boka til Gordon Strong beskrives disse som Vicktory, biscuit, amber osv. Også kallt flavor malt. Noen beskriver også münchener (feilaktig etter min mening) som spesialmalt. Disse malttypene er ikke konvertert og må meskes.  Flere av disse har ikke enzymer eller svært lite og må meskes sammen med maltsorter som har overskudd på konverterende enzymer. Disse kan ikke trekkes.

mvh

Bårdd

Nå var vel noe av poenget å peke på at uttrykket spesialmalt brukes høyst forskjellig. Noen bruker det om all malt som brukes som tilsetning for å skape en annen profil enn det bare hovedmalten gir, dette inkluderer münchener og surmalt. Noen bruker det om malt som ikke trenger å meskes. andre bruker det om malt som ikke er krystall eller brent men som ikke kan konvertere selv (faktisk så blir da ikke krystallmalt og brent malt spesialmalt) og atter andre bruker det om all malt som har lite eller ingen enzymer.  

Amber, victory og Biscuit er ikke basemalt etter det jeg forstår, men spesialmalt. Basemalt er (igjen etter det jeg forstår) malt som kan danne basen i et øl. Det vil si utgjøre hoveddelen av malten. Amber f.eks har ingen eller svært lite enzymer. Hvis dette skulle brukes som basemalt får man et usedvanlig tynt øl. Som sagt beskriver Strong dette som en spesialmalt.

Poenget med å skrive det jeg skrev, er at ikke alt som kalles spesialmalt kan trekkes. Det må meskes sammen med maltsorter som har overskudd av enzymer.

mvh

Bårdd

Derav årsaken til at eg brukar minimesk / partial mash.

Men eg ser nok at eg må fintune bruken min av omgrepet spesialmalt, og då går nok grensa mellom malt som må meskast og malt som ikkje må meskast. Eller som "Messias"  ;) seier det: malt som har eigne aktive enzymer og malt som ikkje har det.

Tilbake
Topp