Meskekar ala Reodor

Satte min første all-grain i dag, en amerikansk-aktig pale ale.

Måtte improvisere litt på utstyrsfronten, og det ble såpass bra at jeg tenkte jeg skulle dele tipset. (5,85 kg malt, effektivitet 80%) Vet at spann-i-spann er en velkjent metode, men kan ikke huske å ha sett det Dynamiske Sileprinsippet (tm) før.

Dæffor:
Ta 2 stk gjæringsspann fra bryggeland, ett inni det andre.
Sett dem inni hverandre, tegn av med tusj dødrommet nederst, ta ut hull i den ytterste og montér kran.

Innerspann:
Sag slisser inn mot sentrum av spannet. Tynne slisser.
Knepet er at vekten av malten vil presse bunnen nedover og utvide slissene til de er akkurat passe brede. I prinsippet: Mesken renner av pent og jevnt = tynne slisser. Ingenting har lyst til å sive gjennom = store slisser drenerer mesken likevel.
Hvis du har en sånn genial Fein (eller som meg en Bosch-kopi) bruker du det runde bladet. Trykk mot knekken i bunnen slik at slissen kommer på hver side av knekken. Sag helt gjennom.
Noen slisser i midten også.

Ytterspann:
Knekk til staver av 5 cm isopor (hvis du har støpt i det siste) og teip fast stående langs siden av spannet. Med gaffa, såklart. 2-3 lag isopor i bunn.
Stapp igjen glipene og hullene mellom stavene med det du har for hånden (glava, isopor, etc) Mer teip.
Surr med noe isolerende utenpå isoporelaget, jeg brukte 4 meter akustisk dempemateriale til høyttalere.  Mer teip.
Surr det inn med plast så det ikke blir klint inn av vørter. (jeg brukte en pose til spesialbagasje fra SAS).
Masse gaffa.

Bilder av bunn på innerspann, med og uten trøkk:

Vedlegg

• bilde(1).JPG
    985,4 KB · Sett: 721
  • bilde(3).JPG
    bilde(3).JPG
    441,9 KB · Sett: 750
Glad du spurte!

Ikke akkurat noe vakkerbarn, men den gjorde jobben.

Vedlegg

• bilde(4)hkjhk.JPG
    bilde(4)hkjhk.JPG
    476 KB · Sett: 620
  • bilde(3)uuuu.JPG
    bilde(3)uuuu.JPG
    399 KB · Sett: 623
Takker for denne idéen, prøvde den selv i dag på min første all-grain. Dette prosjektet passer også lommeboken perfekt :)
Det jeg gjorde var å borre hull på 2 mm, men det silte ikke og etter 5 liter stoppet det opp. (Endte opp på 57% effektivitet....)
Tenkte å borre dem opp til 3 mm, men frykter at dette vil føre til at det blir med mye malt.

Noen som har noen tips?

Før jeg fikk meg Nimbus brukte jeg to Europris dunker i hverandre, isolert med liggeunderlag. Hadde hull på 2 mm, og det funka som bare det.
Men det var MANGE hull, MANGE!  ;D
Prøv å bor opp til 3 mm. Hvis det ikke renner gjennom med hullene du har, gjør neppe 1 mm at maltet kommer gjennom.
Maler du fint?

Corona-mølle..
Kanskje det var det som var feilen, for lite hull..
Det som skjedde var at skallet satt seg fast og tettet hullene....
Har borret opp noen hull, men de ser litt store ut... Kanskje kjøre på å lage 100 nye hull......

Bruker Corona mølle jeg og. Kjempemølle.
Men så har jeg jo aldrig prøvd noe annet da!  ;D

Brukte et slikt oppsett tidligere jeg med men skar ut mesteparten av bunnen i den innerste bøtta å skrudde fast ei slik sprutrist som man har over steikepanna (for at det ikke skal sprute fett rundt omkring) og det funka supert så lenge det var i bruk.

Sverre K skrev:
Brukte et slikt oppsett tidligere jeg med men skar ut mesteparten av bunnen i den innerste bøtta å skrudde fast ei slik sprutrist som man har over steikepanna (for at det ikke skal sprute fett rundt omkring) og det funka supert så lenge det var i bruk.
Ah, det er ikke dumt! Har tenkt litt på tanken med å masakrere en sil også... Til samme brukt

Tilbake
Topp