Meskekar

Hei,

Jeg har en 50 liters plastdunk jeg lurte på om duger til meskekar. Den er påstemplet HDPE, som jeg tror i utgangspunktet er egnet til næringsmidler, men jeg vet ikke helt om den tåler høy nok temperatur. Noen som vet?
Alternativt har de plastbokser på Europris som er merket med PP. Tenkte den kunne være brukbar hvis jeg isolerte den.
Det beste hadde sikkert vært en kjøleboks, men det er ikke så lett å få tak i på denne tiden.

Begge deler kan nok brukes, viktigst er å isolere dem godt. Her er det gaffateip, liggeunderlag og saks/kniv som blir dine store venner. Husk også å isolere både bunn og lokket, så vil temperaturen holde seg forholdsvis stabil. :)

Eduard skrev:
Begge deler kan nok brukes, viktigst er å isolere dem godt. Her er det gaffateip, liggeunderlag og saks/kniv som blir dine store venner. Husk også å isolere både bunn og lokket, så vil temperaturen holde seg forholdsvis stabil. :)

Synes ditt oppsett med labb-bøtter er genialt og enkelt. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2423.0.html Ca fra side 5 er det noen bilder av oppsettet til Eduard. Får en 60L mesketank for 135,- + kobbermanifoild og isolering/tape og krane.

Det må nok sies at det går gjerne to liggeunderlag i å isolere en sånn bøtte, det koster mer enn selve bøtten. Men det funker ellers greit, ja :)

HDPE= High Density Polyethylene. Vil nok vere glimrande som mesketank. Sjølv om det er eit kar som ikkje er berekna til næringsmiddel trur eg at PE er brukt mange plassar i godkjendte næringsmiddel produkter.

Feks desse litt "seige" plast-skjærefjølane er PE. HD- eller UHDPE/UHMWPE (Ultra High Dencity/Ultra High Molecular Weight Polyethylene) har sterkare mekaniske eigenskapar, og litt høgare temperaturtåligheit enn vanleg PE etter det eg kan minnast.

Tåler ikkje fult så høg temp som PP, men tåler kokande vann.

http://www.directplasticsonline.co.uk/HDPESheet/?&gclid=CIiNmuOHkJ4CFQ003god5WBanA
-protto.

Takk for mange gode svar. Da tror jeg at jeg satser på HDPE dunken min. Har tilgang på noe 15-20 mm tykt isolasjonsmateriale som brukes til veibygging (tror jeg). Det er matter som ligner litt på liggeunderlag, men er litt stivere. Tror nok jeg skal greie å kveile det rundt dunken. Bør jeg satse på en halvgjennomsaget kobbermanifold i bunnen av dunken, eller en silbunn?

Tilbake
Topp