Meskerør eller pose?

Hei alle.
Jeg skal brygge mitt første øl idag, på en BB30 v.3. Jeg har blitt advart av en kompis mot å bruke det medfølgende meskerøret, og heller gå rett på en sånn stor "tepose". Noen som har kommentarer og anbefalinger på dette?
 
Samme her, funker fint. Syns det virker som mer stress å ikke bruke det. Særlig med tanke på skylling. En kan kanskje få litt mer malt oppi med pose, men har så langt ikke trengt mer enn 7kg. Og om jeg gjør det, tenker jeg å dobbelmeske.
 
Største "faren" med maltrøret er at malten kan tette igjen bunnen, s.k. "stuck mash", som er no årntlig dritt, for å si det sånn. Men å "advare" mot BB'en synes jeg er å overdrive. BIAB (tepose) er en enkel løsning hvor det egentlig bare trengs en kjele, en varmekilde og litt skyllevann. BB'en er et komplett apparat som gir deg muligheten for konstant sirkulering, og dermed en bedre utnyttelse av malten. Den har dessuten termostat og mulighet for å regulere watt-styrken underveis. Har fem brygg bak meg på BB'en, fungerer greit nok, men har nå solgt den for å anskaffe en Speidel 20. Første brygg er alltid spennende, ønsker deg lykke til!!
 
Tull og tøys. Kjør på slik bb'n er tenkt å fungere. Rør med et kosteskaft el ved behov. Du kan lage godt øl på den. Har snart 40 brygg på det utstyret, men jeg har temperaturstyring utenom. Sirkuler med pumpe eller litermål. Prøv å holde tempen i mesken slik noenlunde.

Typed with thumbs.
 
Hvorfor i all verden har du blitt advart mot å bruke det røret lurer jeg på?
Har brygget mange brygg med meskerøret på bb30 og aldri hatt noen problemer med det.
Håper det kommer en begrunnelse her til hvorfor du ikke skal bruke røret
 
Takk for mange gode svar. Jeg tok sjansen på røret, og det funket jo fint! Litt tungt å løfte opp røret og kippe under den "stoppringen" når man var alene, men det gikk. Kjøpte en stor meskesleiv i går formiddag, den er jeg glad for at jeg hadde, både til å unngå klumper i mesken og til å få ut mest mulig væske og godsaker under skyllingen. Opplevde at termostaten gikk litt bananas rett etter at jeg hadde oppi malten, men det gikk seg til måtte bare passe på litt oftere enn forventet. Opplevde også at krana gikk tett (sikkert appelsinskall eller korianderfrø som er synderen her) det var IKKE gøy, måtte trikse til med heverten. Brygget er i bøtte nå, og jeg venter spent på det første ploppet. Spørsmål: når skal man ha i de 5-7 grammene sukker pr liter, som jeg har forstått danner kullsyre? Jeg tenker at man ikke kan ha det i rett før tapping, for da kan man ikke få blandet ut sukkerlaken uten å virvle opp bunnfallet. Eller tenker jeg feil her?
 
Hvorfor i all verden har du blitt advart mot å bruke det røret lurer jeg på?
Har brygget mange brygg med meskerøret på bb30 og aldri hatt noen problemer med det.
Håper det kommer en begrunnelse her til hvorfor du ikke skal bruke røret
Jeg tror vedkommende som ga meg advarselen kanskje ikke har hatt god nok redskap til å røre ut i bunnen av røret, som jeg skriver et annet sted mener jeg man er helt avhengig av en god sleiv for å gå det til å "svinge"
 
Når det er ferdig gjæret etter 14 dager så setter du dunken kalt. Etter en dag eller to tapper du den klare vørteren over i et nytt kar. I dette nye karet har du hatt litt kokt sukkerlake tilsvarende mengde øl og ønsket karbonering. Når du tapper over blir sukkerlaken blandet inn. Rør evt forsiktig i tillegg med en desinfisert sleiv for å blande. Så tapper du på flasker og korker. Sett på 25-27gr i 4-5 dager. Så er det klart.

Typed with thumbs.
 
Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en BB nettopp fordi jeg er dr**lei BIAB (te)posen, og alt sølet den medfører.
Humlepose lager du greit av fruens kasserte strømpebukser.
 
Tilbake
Topp