Hei er på jakt etter sil til Meske kar. Har lånt utstyr av bekjent og skal nå lage eget men har problemer med å finne sil. Dette er eit terrasse bryggeri fra stana vis det er kjent. Noen råd ute om å sitte ein dag med drill å borer hull i ei plate ?
Jeg har laget falsk bunn et par ganger av 12mm kobberrør fra biltema, T-forgreninger for lodding fra clasohlson. Dette har fungert veldig bra både for en firkantet kjøleboks og runde kjeler. Første gang sagde jeg slisser med baufil, andre gangen brukte jeg en dremelkopi fra biltema med dremel kappeskiver - det temmelig kjapt i forhold.
Meskeeffektiviteten ligger vanligvis på 84-88%, enkelt og billig
Det viktigste med slike manifolder er å ha jevne avstander mellom slissene man kapper, og jevne avstander mellom rørene slik at den suger mest mulig jevnt.
Tar veldig lang til å borre hull i en rustfri plate, anbefales ikke. Lag heller slisser med vinkelsliper og 1mm kappskive for rustfritt. Det er i alle fall min erfaring http://bergfastbryggeri.wordpress.com/2013/06/30/silbunn/
MEN, hvis du har terrassebryggeri fra Stana, har ikke dette et eget silkar som du løfter opp?
Hvis du skal ha silbunn får du kjøpt det ferdig til en rimelig penge, f.eks. hos bryggeland: http://bryggeland.no/silbunn-9-tom-med-vinkelgjennomforing.html
Finnes i flere størrelser andre steder, f.eks ebay.
Jeg har også være med å brygget med terassebrygg, og vurderte denne løsningen som humlesil når det skulle kokes med hel blomst løst i karet slik at ikke krana skulle gå tett. Du må i såfall ha en plate som er liten nok til å gå i mellom beina på tripoden. Men det er neppe optimalt, siden silplata blir liggende nede i bunnfallet når du tappet.
Jeg endte opp med å lage en silplate som gikk opp langs siden av kokekaret rundt krana i stedenfor, og det fungerte bra. Men det er selvsagt avhengig av hva du skal ha det til.
Edit: Siden innlegget heter meskesil er det vel dette du trenger. Fungerer ikke silkaret som følger med bra nok?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.