Meskespørsmål

Jeg brygger med all-grain sett fra Bryggselv og BeerBrew av den aller første enkle typen.
Jeg stresser ikke med mesketemperaturer. Jeg stiller inn termostaten og det er det. Jeg driver heller ikke mye "sirkulering", men jeg rører litt med en stav en gang i blant. Jeg brygger et øl folk vil ha mer av likevel. Men selvfølgelig vil jeg brygge enda bedre!

Med de mesketidene som er oppgitt er jeg ikke i nærheten av anstendig sukkermengde i vørteren.
Lar jeg den stå en halvtime-trekvarter ekstra på høyeste temperatur, så blir det veldig bra utbytte.

1. Kan noen forklare dette, og er det noe jeg bør gjøre/ikke gjøre/gjøre annerledes?
2. Jeg har lagt merke til at hvis man putter oechslevekten i målesylinderen og lar den stå og avkjøles så stiger tallet. Det er altså en sammenheng mellom temperatur og sukkermålingen. Er det en systematikk her så man kan beregne reelt sukkerinnhold i varm vørter?

2. Ja. Vann utvider seg når det blir varmere, og dermed faller tettheten. Derfor synker vekten lengre ned. Jeg bruker bare denne og skriver inn SGen i OG-feltet og temp i celcius, så gir den korrigert SG. Finnes helt sikkert andre måter å gjøre det på og. Beersmith har vel en kalkulator for det, regner jeg med.

Redigering: Glemte visst linken http://www.rooftopbrew.net/abv.php :rolleyes:

Sist redigert:
1. Jeg skal ikke hevde at jeg har stor kunnskap om dette med utbytte, men når du stiller spørsmål om sukkermengde i vørteren, antar jeg at du mener at du får for lav OG. Dette har mange skrevet på forumet her, og jeg opplevde også dårlig utbytte fra BB30´n. Jeg har begynt å resirkulere med vørteren, etter ferdig mesking. Resirkulerer med et litersmål (istedenfor pumpen - for den får ikke mye igjennom uansett), og heller over en god stund, før jeg bruker skyllevann. Dette gjør både vørteren klarere, og øker OG (tror jeg!) :) De siste to batchene har jeg ihvertfall fått samme OG som oppskriftene antyder.
2. Jeg kjøler ned under springen til 20grader. Måler kun på den måten. Da har jeg den ene faste referansen.

Jeg resirkulerer ikke i det hele tatt, vørtern som havner i gjæringskaret blir derfor litt uklar. Likevel blir det meste jeg lager veldig klart om det får stå en stund (1 måned+) på flasker. Du får dog sikkert andre fordeler ved å resirkulere - f.eks. er det vel mye lettere å få en jevn temperatur på mesken, noe som jeg selv sliter litt med.

Å beregne OG ut ifra en varm vørter er ikke alltid det mest nøyaktige. Skal du tappe en varm prøve så bør du enten kjøle den ned i kjøleskap, eller hvis du lar den stå over natta f.eks så bør du dekke den til da luftbåren villgjær kan begynne å fermentere den ila natta og du vil få en feil avlesning ifht hva du tappet.

Tilbake
Topp