Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor beta lar det være igjen en kjede på tre glukosemolekyler, i stedet for å redusere det til 2 + 1, altså ett maltose- og ett glukosemolekyl. Det er sikkert en grunn til det, for hvis ikke, ville det vel ikke vært noe særlig maltotriose i vørteren i det hele tatt - og maltotriosen utgjør jo faktisk bortimot 20% av sukkeret. Det kan altså se ut som om maltotriosen er "fredet". (Glukose er det derimot lite av, og det styrker vel fredningsteorien, siden du ville fått ett glukosemolekyl hver gang beta-amylasen gikk løs på et maltotriosemolekyl - om den kunne gjøre det.)
Siden alfa kan kutte en stivelsestråd hvor som helst, må den kunne produsere både glukose, maltose og maltotriose, men hvor mye av disse den lager når den etter hvert må operere på egenhånd når vi mesker på høye temperaturer, slik at betaamylasen blir denaturert,aner jeg ikke. Igjen: Fagkunnskap etterlyses!
Dette har praktisk betydning, fordi det å forstå det, kan hjelpe oss til å manipulere sakkarifikasjonsprosessen bedre. Så det er frustrerende å ikke vite.
Her er det vel igjen litt fruktesløst å drive og spekulere på frihånd uten fagkunnskaper. Kanskje er det noe med skalaen vi ikke fatter helt, heller. Amylosen - stivelsesmolekyler som ikke er forgreinet - består av ca. 2000 glukosemolekyler, mens amylopektinene - de store, forgreinede stivelsesmolekylene - består av opptil 100 000 glukosemolekyler. Enzymene jobber vanvittig fort, altså.
Enzymene jobber fantastisk fort ja, nesten ubegripelig fort egentlig hvis man har som utganspunkt i at man "må" meske i minium 60 min. En fullkonvertert mesk ut ifra tilgengelig stivelse kan man jo få fra 10-15 minutter.
Ja alfa kan kutte og produsere de sukkerartene du nevner. Den kan kutte ned fra poly, til mono. Men for å lage mono så trenger den mer tid. Den lager først poly, så kortere, den klipper vel ikke ut ett monosakkarid fra et polysakkarid, men jobber vel ut fra kantene den og. "citation needed".
Skjønte ikke helt hva du sa med at beta lar det være igen 2+1. Beta klipper av to om gangen fra et polysakkarid.. Den tar endene av et polysakkarid og reduserer til maltose og videre til glukose.
Sist redigert: